ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

درمکتب امام

 

 

پیروزی برابر قدرت‌ها حتمی استمردم سلحشور ایران... به هیچ وجه ترس و بیم به خود راه ندهید، که مبارزات کوبنده‌تان نشان داده است که نمی‌دهید. متحد شوید که در سایه اتحاد، پیروزی‌تان بر ابرقدرت‌ها حتمی است.آئین انقلاب اسلامی - ص 284

در پرتو وحی

کلیدهای آسمان و زمین
قرآن کریم:
کلیدهای آسمان و زمین از آن اوست. روزی را برای هر‌کس بخواهد گسترش می‌دهد یا محدود می‌سازد.
او به همه چیز دانا است.
سوره شوری
آیه 12

هدیه به خوانندگان بصیر

 شهید بزرگوار دکتر مصطفی چمران: ای چشم بینای خدا‌! تو‌حاضری در جای‌جای زندگی ما، در لحظه‌لحظه زیستن ما، نفس کشیدن، نشستن ما و برخاستن ما... در هر پگاه و نگاه ما و در ژرفای نماز و نیاز ما.

 

محرمانه‌های جابه‌جا شده! (یادداشت روز)

بصیر:رویکرد و راهبرد کلی دولت یازدهم از برخی نارسایی‌ها و تناقض‌های مهم رنج می‌برد. این گزاره البته نیاز به استدلال دارد اما اگر درستی آن ثابت شد آنگاه باید نگران سرنوشت شعارهای خوبی نظیر تدبیر و امید و اعتدال بود. معمولا عدم رعایت تناسب در چینش اجزای یک سیستم موجب عدم هماهنگی، ناهمخوانی و تناقض و تضاد می‌شود و در این هنگام است که در راه نیل به بهترین مقاصد، نقض غرض پدید می‌آید و اهداف به نقیض‌های خود تبدیل می‌شوند. راهبردی که دولت در شیوه تعامل با غرب و آمریکا انتخاب کرد، از مصادیق این نقض غرض است. 

ادامه مطلب ...

قابل توجه ذوق‌زدگان مذاکره و رابطهآمریکا به متحدانش هم خیانت می‌کند ایران که جای خود دارد!

  

 

بصیر:سرویس خارجی -
موضوع اعتماد به آمریکا مدتی است نقل محافل برخی جریانات

سیاسی و رسانه‌های داخلی شده است. طرفداران این رویکرد می‌گویند نباید صداقت آمریکایی‌ها را به طور کلی نفی کرد و برای جلب اعتماد آنها باید حتی «مرگ بر آمریکا» هم نگفت.
افشای جاسوسی‌های بی‌سابقه آمریکا از کشورهای جهان اما نشان داد این کشور واقعاً قابل اعتماد نیست و باید به صداقت آنها با تردید جدی نگریست. نکته قابل توجه اینکه ایالات متحده آمریکا حتی به نزدیک‌ترین و کلیدی‌ترین متحدان خود نیز رحم نکرده و سال‌هاست از آنها و مردمانشان جاسوسی می‌کند. آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن و... و اینک عربستان سعودی قربانیان اصلی و از مهمترین اهداف جاسوسی‌های آمریکا هستند. سؤال جدی که در این بین مطرح شده این است که وقتی آمریکا هیچ خط قرمزی را برای رسیدن به منافع غیرمشروع خود متصور نیست و در این بین حتی به نزدیک‌ترین متحدین خود هم رحم نمی‌کند، ایران چگونه می‌تواند سخن از صداقت آمریکا به میان آورد. با این تفاسیر لازم است دولتمردان محترم کشورمان فریب لبخندهای دیپلماتیک آمریکا را نخورده و به ماهیت واقعی آمریکا که دشمن قسم خورده اسلام و کشور است توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 

ادامه مطلب ...

شمس‌الدین حسینی پاسخ دادخزانه خالی نیست ؛ حاضرم با مسئولان مناظره کنم

 

بصیر:در پی اظهارات اخیر برخی دولتمردان و جریان‌های سیاسی درباره موجودی خزانه کشور، وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم با حضور در برنامه پایش شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی به موارد مطرح شده پاسخ داد.
سید شمس‌الدین حسینی ابتدا درباره مغایرت‌های آماری به وجود آمده بین دولت‌های جدید و قدیم اظهار کرد: چیزی که باید مدنظر قرار گیرد استفاده از نهادها و مراجع رسمی برای دریافت اطلاعات است و برخی از این آمارها که از سوی بعضی ارائه می‌شود بدون توجه به مراجع رسمی و غیر تخصصی هستند که قطعا نیازی به پاسخ دادن به آنها نیست.
حسینی ادامه داد: مغایرت آماری بین این دولت و دولت قبل در بعضی از نقاط طبیعی است به این دلیل که در فواصل زمانی مختلف ارائه می‌شود که ممکن است به همین دلیل تفاوت کند، اما در این بین نکته با اهمیت نوع پرداختن به این مسائل است که بعضی از آنها نیاز به پاسخ‌گویی دارد. 

ادامه مطلب ...

درمکتب امام

ما در چنین عصری زندگی می‌کنیم
ما در عصری هستیم که:
- جنایتکاران به جای توبیخ و تأدیب، تحسین و تأیید می‌شوند.
ما در عصری بسر می‌بریم که:
- سازمانهای به اصطلاح حقوق بشر، نگهبان منافع ظالمانه ابرجنایتکاران و مدافع ستمکاری آنان و بستگان آنان هستند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 428

 

هدیه به خوانندگان بصیر

 

پای درس علی(ع)


بداخلاقی
نوعی دیوانگی است
تندخویی بی‌مورد، نوعی دیوانگی است.
زیرا تندخو پشیمان می‌شود.
و اگر پشیمان نشد، بنابراین دیوانگی او پایدار است!
نهج‌البلاغه
حکمت 255

 

 

 

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی: کارهای بدمان را استغفار کرده و از خدا بخواهیم و تصمیم بگیریم که فردا دیگر این گناهان را انجام ندهیم. شب‌به‌شب باید حساب کنیم وگرنه زیاد می‌شود و روز قیامت گرفتار می‌شویم.

 

اتوبوس(گفت و شنود)

بصیر:گفت: در جلسه علنی دیروز مجلس در حالی که وزرای پیشنهادی و یا نمایندگان موافق و مخالف سخنرانی می‌کردند، بسیاری از نمایندگان مشغول صحبت کردن با یکدیگر بودند.
گفتم: شاید از قبل می‌دانستند که سخنرانان می‌خواهند چه چیزی بگویند!
گفت: مرد حسابی! از کجا می‌دانستند؟! باید به حرف‌ها دقت می‌کردند تا برای رای دادن اطلاع کافی داشته باشند، ولی انگار‌نه‌انگار که سخنران برای آنها حرف می‌زند.
گفتم: چه عرض کنم؟! نیمه شب بود و اتوبوس در جاده حرکت می‌کرد. یکی از مسافران وقتی دید بیشتر مسافرها خوابیده‌اند، پیش راننده رفت و گفت: داداش! همه خوابیده‌اند، تو برای کی اینجور با دقت داری رانندگی می‌کنی؟!

آرزوهای برباد رفته! (یادداشت روز)

بصیر:پایبندی به مرزهای اعتقادی و فرهنگی کشور، امری است که به حق از رئیس‌جمهور محترم، با سوابقی که از ایشان سراغ داریم انتظار می‌رود و مواضع ایشان در پاسداری و حراست از مرزهای عقیده و فرهنگ، نیز موید همین انتظار است. هدایت دولت توسط شخصی در کسوت روحانیت این انتظار را مضاعف و وعده‌های ایشان بخصوص در مجلس شورای اسلامی در جریان معرفی وزرا با تذکر ایشان در خصوص پاسداشت ارزش‌های اسلامی و انقلابی امیدهایی را در این عرصه به وجود آورد. اما ظاهرا عده‌ای تغییر دولت را با تغییر نظام و یا عقاید مردم برابر می‌دانند و علی‌رغم پافشاری دولت بر ارزش‌های مصرح قانونی و دینی، ساز ناکوک خود را می‌زنند و درد دل خود را می‌‌گویند! مشکل وقتی پیچیده‌تر می‌شود که با سکوت و انفعال دولت این سخنان به عنوان مواضع دولت به خورد جامعه داده می‌شود و این خود آغاز مشکلاتی بزرگ برای دولت است. 

ادامه مطلب ...

هدیه به خوانندگان بصیر

   

 

حضرت امام خمینی(ره): آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند... ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم.

صداقت ! (گفت و شنود)

گفت: مگر روی بیلبوردهایی که در خیابان‌های تهران نصب شده بود چی نوشته بودند که دیروز همه را جمع کردند؟
گفتم: در این بیلبوردها تاکید شده بود که آمریکا صداقت ندارد و نباید به آن اعتماد کرد.
گفت: یعنی آنها که بیلبوردها را جمع کرده‌اند معتقدند آمریکا صداقت دارد؟!
گفتم: ولی الان دولت‌های اروپایی که همپیمان سنتی و دیرینه آمریکا هستند هم به خاطر جاسوسی آمریکا از مقامات اروپایی، آمریکا را بی‌صداقت می‌دانند.
گفت: پس چرا، ما که اینهمه شاهد کینه‌توزی آمریکایی‌ها بوده‌ایم برای اعلام صداقت آنها جوش می‌زنیم؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو دنبال دزد کرده بود، وقتی بهش رسید به جای اینکه دزد رو بگیره، ازش جلو زد!

دست‌ها پائین ! (یادداشت روز)

بصیر:پیش از این هم- چند سال قبل- به این داستان عبرت‌انگیز از مثنوی مولوی اشاره داشته‌ایم و امروز تکرار آن را با توجه به برخی از مسائل این روزها بی‌مناسبت نمی‌دانیم. ملای رومی نقل می‌کند که «مجنون» در تب و تاب دیدار «لیلی» بر پشت ناقه‌ای نشسته و آهنگ کوی «لیلی» کرده بود. شتر، اما در شهر «کره»ای داشت که به غریزه‌مادری و رابطه فرزندی، دل از او برنمی‌داشت. مجنون در این اندیشه که به کوی لیلی برود «هِِِِی» می‌زد و «ناقه» در اضطراب که از کره خود جدا نشود، پای رفتن نداشت.
همچو مجنون در تنازع با شتر
گَه شتر چربید و گَه مجنون حر
میل مجنون پیش آن لیلی روان
میل ناقه، پس سوی کره دوان
یکدم ار مجنون از او غافل شدی
ناقه گردیدی و واپس آمدی
یک دو روزه ره بدین منوال‌ها
مانده مجنون در تردد سال‌ها
مجنون به قول ملای رومی، چاره کار را در فرود آمدن از ناقه ناهمراه می‌بیند و اگرچه سختی می‌کشد و تلخی می‌چشد ولی به پای خویش راه می‌پیماید و در کوی لیلی به آرامش می‌نشیند، در حالی که از فرصت سوخته، این درس را آموخته که هرگز با ناقه ناهمراه، راهی کوی لیلی نشود. 

ادامه مطلب ...