ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

اتهام ‌زنی جدید میهمانان فرنگی با «جهان امن‌تر پس از توافق» !

امروز یک روز تاریخی است و برای ما افتخار بزرگی می‌باشد تا اعلام کنیم که در مورد راه‌حل هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌ایم تا جهان را امن‌تر سازیم». این جمله‌ای است که فدریکا موگرینی، نماینده بلندپایه اتحادیه اروپا برای امور خارجه و سیاست و امنیت در وین اعلام کرد.

نویسنده : مهدی پورصفا 

«امروز یک روز تاریخی است و برای ما افتخار بزرگی می‌باشد تا اعلام کنیم که در مورد راه‌حل هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌ایم تا جهان را امن‌تر سازیم». این جمله‌ای است که فدریکا موگرینی، نماینده بلندپایه اتحادیه اروپا برای امور خارجه و سیاست و امنیت در وین اعلام کرد. 
این سخنان موگرینی در این اجلاس تقریباً پایانی بر مهم‌ترین مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 بود که تمام اتفاقات بعدی را رقم زد. در این میان نکته‌ای که خانم موگرینی در پایان سخنان خود به آن اشاره کرد، کلیدواژه‌ای بود که بارها و بارها از سوی مقامات غربی تکرار شد. 
ایمن‌تر کردن جهان واژه‌ای بود که باید به صورت مداوم تکرار شود. لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه نیز در یادداشت خود در روزنامه ایران به این نکته اشاره کرد که «ما می‌خواهیم برای یک جهان امن‌تر اقدام کنیم و بایسته است ایران همه سهم خود را در این جهان داشته باشد. این پیامی است که به تهران می‌برم». 
  تکرار مکرر این نکته که توافق وین سبب امن‌تر شدن جهان یا منطقه شد به طور حتم سؤالی را در ذهن هر ناظر آگاهی بر‌می‌انگیزد؛ آیا پیش از این فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تهدیدی برای امنیت جهانی بوده است که حالا با توافق وین خنثی شده باشد؟ آیا قرار است ایران پیش از این به عنوان یک چاقوکش در عرصه بین‌المللی معرفی شود تا توافق وین قفلی بر دستان این بازیگر نامطلوب باشد و شاید هم ایرانیان قرار است به 12 سال گذشته که در مقابل غرب ایستاده‌اند با شرمندگی نگاه کنند. چنین نگاهی را بدون تردید می‌توان نگاهی خصمانه و بدوی‌گونه به ایرانیان دانست که این بار نه در مجامع بین‌المللی بلکه به صورت آشکار و روشن در سفر‌های رسمی به ایران و از سوی مقامات رسمی غرب بیان می‌شود؛ سخنانی که تنها می‌تواند بوی توهین از آن به مشام برسد. نکته جالب اینجاست که وزارت امور خارجه در مقابل این مسئله سکوت پیشه کرده است و هیچ موضعی در ضدیت با این سخنان چه از سوی شخص وزیر امور خارجه و چه سایر مقامات به گوش نمی‌رسد. حالا سؤال اینجاست که آیا سبب ناامنی هسته‌ای در جهان و به خصوص منطقه، ایران بود. آیا ایران به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای در جهان است و آیا توسعه و نقش تروریست‌ها در منطقه بر عهده ایران بوده است. 
 ‌ امریکا همزمان با مذاکرات وین بمب‌های هسته‌ای خود را به روز می‌کند
در گرما‌گرم مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 اخبار دیگری از ایالات متحده به عنوان یکی از مهم‌ترین طرف‌های مذاکراتی ایران رسید که البته همواره ایران را به عنوان یک تهدید هسته‌ای علیه دنیا متهم می‌کند. 
«نیروی هوایی ایالات متحده و اداره امنیت هسته‌ای ملی اعلام کردند که آزمایش بمب هسته‌ای B61- 12 در صحرای نوادا به پایان رسیده است». این بمب جدید به زودی جایگزین بمب‌های بی- 61 هسته‌ای امریکا خواهد شد. 
بیانیه اداره امنیت هسته‌ای ملی امریکا تأیید می‌کند که موفقیت آزمایش «نشان می‌دهد که ایالات متحده به تعهد خود برای حفظ بی- 61هایش پایبند است». از مشخصات این بمب‌ها اینکه به بالک در انتهای بدنه مجهز است که جایگزین این بمب‌ها در انبار سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده خواهد شد.»
 بر این اساس رسماً اعلام کردند که بی- 61به بمب هوشمند تبدیل شده و می‌تواند از فاصله بسیار دور به روی هدف پرتاب شود.
بمب‌های هدایت شونده برای 400 تا 500 فروند به بهای 8 تا 12 میلیارد دلار تمام می‌شود و این بمب به عنوان سلاحی چندمنظوره با قدرتی متوسط تا 50 کیلوتن ترسیم شده است. 
این بمب عملکرد چندین بمب را خواهد داشت، به انضمام بمب‌هایی که به هدف «انهدام کامل» کشور دشمن با تخریب استحکامات زیر زمینی همانند ستاد فرماندهی و دیگر ساختارهای زیر زمینی در نخستین حملۀ ضربت هسته‌ای پرتاب می‌شود.
اداره امنیت هسته‌ای ملی امریکا بمب جدید را به عنوان جایگزینی برای بمب‌های قدیمی بی- 61 در عرصه هسته‌ای معرفی می‌کند. 
این بمب‌ها در تمام کشورهای اروپایی استقرار یافته به خصوص در کشور آلمان که خود یکی از شش کشور مذاکره‌کننده در مقابل ایران است. ایتالیا که موطن اصلی خانم موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات است، بارها میزبان مانورهای هوایی امریکا و ناتو برای حمله هسته‌ای بود. بر این اساس ایتالیا منشور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است، زیرا ماده 2 مقرر ساخته است که «هر یک از دولت‌هایی که از دیدگاه نظامی غیرهسته‌ای هستند، متعهد می‌باشند از هیچ کشور دیگری سلاح هسته‌ای دریافت نکنند یا تجهیزات انفجار هسته‌ای دیگر و نه حتی کنترل چنین سلاح‌هایی به شکل مستقیم با غیرمستقیم که بتواند در جایی استفاده شود. مدرنیزاسیون سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده در اروپا آغاز شده و دنیا وارد دوران افزایش مسابقه تسلیحاتی شده است. 
به گزارش فدراسیون دانشمندان امریکایی، ایالات متحده 1920 کلاهک هسته‌ای استراتژیک آماده پرتاب ( روی مجموعه‌ای از 7300 کلاهک) و روسیه 1600 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. 
در کنار این باید کلاهک‌های اتمی فرانسه و بریتانیا را به حساب بیاوریم که از مدت‌ها پیش بر حفظ کلاهک‌های اتمی تأکید کرده‌اند. اگر کلاهک‌های چینی، پاکستانی، هندی، اسرائیلی و کره شمالی را نیز حساب کنیم، در مجموع 16300 کلاهک وجود دارد که 4350 کلاهک در حالت آماده‌باش به سر می‌برد و مسابقه در زمینه سلاح‌های هسته‌ای با مدرنیزاسیون انبارها دائماً رو به افزایش است. 

 ‌ اصلی‌ترین خطر برای ایجاد جنگ اتمی در خاورمیانه کیست
خطر جنگ اتمی که یک روز بتواند به وقوع بپیوندد به ویژه در خاورمیانه خیلی بالاست، یعنی منطقه‌ای که تنها اسرائیل دارای چنین سلاح هایی می‌باشد و بر خلاف ایران منشور منع گسترش سلاح‌های اتمی را نیز امضا نکرده و تعهدی در این زمینه نسپرده است. 
 بر اساس گمانه‌زنی‌ها، اسرائیل 100 تا 400 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، به انضمام بمب‌های هیدروژنی که قدرتی معادل 4 هزار برابر بمب هیروشیما دارد. 
حمل کننده‌های اصلی این سلاح‌ها 300 شکاری اف 15 و اف 16 هست که به موشک‌های اسرائیلی- امریکایی پوپی Popeye با کلاهک هسته‌ای و تقریباً 50 موشک بالستیک جریکو 2 روی سکوی متحرک برای پرتاب است. 
اسرائیل 4 زیر دریایی دولفین که برای حمله هسته‌ای بهینه‌سازی شده در اختیار دارد که کشور سازنده‌اش آلمان است که در سپتامبر گذشته چهار فروند از شش فروند پیش بینی شده را تحویل اسرائیل داد. 

 ‌ خاورمیانه را چه کسانی جهنم کرده‌اند
در این وضعیت عینی است که گفت‌وگوهای وین به تراژدی کمدی شباهت پیدا می‌کند. در حالی که تمام نورافکن‌ها روی ایران متمرکز شده و در حالی که ایران هیچ سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد و برنامه تولید انرژی هسته‌ای غیر نظامی آن نیز روشن و قابل بازرسی می‌باشد، واقعیات دراماتیک مسابقه سلاح‌های هسته‌ای را در سایه پنهان می‌کنند تا افکار عمومی را متقاعد سازند که با توافق 1+5 با ایران در جهانی ایمن‌تر زندگی می‌کنیم. 
این در حالی است که کشورهای 1+5 خود اصلی‌ترین عامل ایجاد نا امنی در دنیا و همچنین خاورمیانه هستند و این نکته‌ای نیست که کسی بتواند آن را از خاطر دور کند. 
هم اکنون در سوریه اصلی‌ترین عامل ترانزیت سلاح برای تروریست‌ها کشورهای غربی و همپیمانان اصلی آن هستند. امریکا در کمال ناباوری و با پر رویی تمام این نکته را فریاد می‌زند که به دنبال تربیت تروریست‌های میانه رو است تا هم در مقابل اسد و هم در مقابل دولت سوریه نقش آفرینی کنند. 
دستگاه اطلاعاتی فرانسه اصلی‌ترین سامان دهنده تروریست‌های عربی در شمال سوریه و نزدیک حلب است و در این میان از کمک‌های ترکیه نیز استفاده می‌کند و کسی هم در این بین نمی‌داند که رئیس ستاد مشترک ارتش انگلستان در سال 2012 پیشنهاد ساماندهی نزدیک به یکصد هزار نفر از نیروهای معارض سوری را برای حمله نهایی به دمشق و سرنگونی دولت بشار اسد پیشنهاد داد. 
در میان این همه نا امنی باز هم توافق وین است که همچنان به دنبال این است که امنیت بیشتری را در جهان ایجاد کند. 

 ‌ ‌  و ایران است که مقابل داعش ایستاده است
در این سو ایران همچنان مقابل داعش ایستاده است و هم‌پیمانان ایران هستند که عملا جلوی ورود این گروه را به مناطق دیگر خاورمیانه سد کرده‌اند.  توافق وین ایران را امن‌تر کرده است، اما هیچ کس به این نکته اشاره نمی‌کند که کسانی که دنیا را نا امن کرده‌اند، اصلی‌ترین کسانی هستند که این فریاد را سر می‌دهند و خود در رأس نا امنی‌های اقتصادی و سیاسی ایستاده‌اند.
شاید باید به شعار وین جهان را امن‌تر کرد نگاهی بیندازیم. شاید ما به توافق نیازمندیم که کشورهای مذاکره کننده در مقابل ایران را برای امن‌تر کردن دنیا مهار کنند. 
م:javanonline

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد