ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

وصیتنامه فاطمه (ع)

  

وصایاى فاطمه (س)

وصایاى فاطمه (س) به طور پراکنده و غیر منظم در روایات و تواریخ نقل شده و همچنین کسانى را که فاطمه به آنها وصیت کرد، و اینکه آیا وصایاى او شفاهى بوده یا کتبى، و یا مقدارى شفاهى و مقدارى کتبى، و به هر صورت موضوعات مورد بحث در این باره به گونه‏هاى پراکنده و مختلفى نقل شده که ما ناچاریم آنها را قسمت‏بندى‏کرده و هر موردى را جداگانه مورد بحث قرار دهیم:

ام ایمن، اسماء، سلمى...

بجز امیر المؤمنین (ع) که نامش در وصایاى فاطمه (ع) زیاد دیده مى‏شود نام این سه بانوى محترمه، یعنى ام ایمن و اسماء و سلمى همسر ابى رافع نیز در روایات آمده است.

ام ایمن همان بانوى فداکار و با ایمانى است که قبل از این نامش ذکر شد و کسى بود که به صدق مدعاى فاطمه شهادت داد، و طبق روایات پیغمبر درباره‏اش فرمود «او زنى است از اهل بهشت...» و او در خانه پیغمبر و خدیجه زندگى مى‏کرد و پس از آن نیز به مدینه هجرت کرد و به خانه اسامه رفت و پس از او نیز در خدمت اهل بیت پیغمبر انجام وظیفه مى‏کرد.

و اما اسماء بنت عمیس پس از آنکه شوهرش جعفر بن ابیطالب در جنگ موته به شهادت رسید به همسرى ابوبکر در آمد و این جریان قبل از رحلت رسول خدا (ص) انجام شد، و از این رو برخى بعید دانسته‏اند که اسماء در جریان وصیت و شهادت و مراسم غسل و تدفین فاطمه (ع) حضور داشته باشد، و همان احتمالاتى را که در بخش چهارم و در مراسم ازدواج داده شد همانها را در اینجا ذکر کرده‏اند، اما به عقیده نگارنده این مطلب از همان حد استبعاد تجاوز نمى‏کند و دلیلى نداریم که اسماء به خانه فاطمه (ع) رفت و آمد نمى‏کرده و در مراسم مزبور حضور نداشته باشد، چون روایات در این باره از طریق شیعه و سنى بسیار نقل شده و احتمال تحریف و تصحیف در همه آنها بعید به نظر مى‏رسد، گذشته از اینکه در خود همان روایات قسمتهایى هست که این مطلب را تایید مى‏کند که اسماء با اینکه همسر ابوبکر بوده به خانه فاطمه (ع) رفت و آمد مى‏کرده و در مراسم وصیت و غسل او حضور داشته است، مانند روایتى که مرحوم اربلى در کشف الغمه و دیگران از خود اسماء روایت کرده‏اند که چون فاطمه (ع) از دنیا رفت عایشه آمد و خواست‏به اتاق فاطمه (ع) برود، من مانع شده و نگذاردم وارد اتاق شود، عایشه ناراحت‏شد و به پدرش ابوبکر گفت: این زن «حبشیه‏» میان من و دختر پیغمبر حائل مى‏شود و نمى‏گذارد من به اتاق او بروم! ابوبکر آمد و به من گفت: اى اسماء چرا نمى‏گذارى زنان پیغمبر به نزد فاطمه بروند؟ من گفتم: خود فاطمه دستور داده است کسى نزد جنازه او نرود (1) ...  

ادامه مطلب ...

هشدارهای فرهنگی رهبر انقلاب همچنان ادامه دارد

نهادهای فرهنگی نیاز به خانه‌تکانی جدی دارند 

بصیر:به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله،آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۳ به نام "اقتصادو فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی"، گفت: رهبر معظم انقلاب اولویت‌های سال را جهت حرکت رو به جلوی ملت ایران به‌سمت تحقق پیشرفت و عدالت ترسیم کردند و در واقع می‌توان گفت "فرهنگ و اقتصاد" با عزم ملی و مدیرت جهادی بیان‌گر مأموریت دولت و ملت ایران جهت تحقق پیشرفت، عدالت و ساخت جامعه بر پایه باورها و ارزش‌های اسلامی است. 
وی ادامه داد: ارتقای سطح معرفت دینی و ساخت اخلاقی جامعه عزم ملی و مدیریت جهادی می‌طلبد. 
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان "نباید فقط به نام‌گذاری و تعیین شعار سال اکتفا کنیم" افزود: باید تقسیم برنامه، ترسیم خط برای حرکت رو به جلو در حوزه اقتصاد و فرهنگ، ایجاد هماهنگی بین بخش‌ها و اجزای گوناگون کشور و نظارت فراگیر و همه‌جانبه محقق شود. 
ادامه مطلب ...

طرح خانه ملت برای حفظ حقوق هسته‌ای با ۱۱۳ رأی

ریشه مشکلات هسته‌ای در دوران ‌ خاتمی ایجاد شد  

در آستانه برگزاری دور دوم مذاکرات حساس گام نهایی توافقنامه ژنو که از امروز تا 29 اسفند در وین برگزار می‌شود، نشستی با حضور نمایندگانی از اقشار مختلف فعال حوزه هسته‌ای در محل کافه مطبوعات برگزار شد. در این نشست که دکتر سعید زیباکلام (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) از اساتید دانشگاه، مهندس ناصر نوبری (سفیر سابق کشورمان در اتحاد جماهیر شوروی و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل) از دیپلمات‌های باسابقه کشور و جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور داشتند، نماینده مشهد طی سخنانی به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل هسته‌ای پرداخت.
 

ریشه مشکلات هسته‌ای در دوران خاتمی ایجاد شد

به گزارش خبرگزاری نسیم، ناصر نوبری، سفیر اسبق ایران در شوروی سابق نیز در این نشست در نشست خبری با بیان اینکه آخرین سخنان رهبری که فرمودند به مردم اطلاعات بدهید تا مطالبه‌گر باشند حلال مشکلات است، افزود: امریکایی‌ها فهمیده‌اند که ما لیبی نیستیم که بتوانند درخت هسته‌ای ما را بخشکانند، به دنبال این هستند کاری کنند که درخت هسته‌ای کشور ما به صورت خودکار خشک شود.

وی با بیان اینکه انتقاد از موافقنامه به معنای نبود اشتباه در دولت‌های قبلی در مسئله هسته‌ای نیست. ، تصریح کرد: اساس مذاکره برای قدم بیرون گذاشتن از بن بست نیاز است اما آن چیزی که من منتقد هستم مدل حرفه‌ای مذاکرات است.

نوبری گفت: برعکس آقای ضرغامی که فکر می‌کنند سانسور کردن بحث‌های هسته‌ای به نفع تیم مذاکره کننده است، انتقاد از تیم مذاکره کننده پشتوانه تیم مذاکره کننده است. وی افزود: مجموع انتقاداتی که از مذاکرات هسته‌ای می‌شود موتور امتیازگیری در مذاکرات است. اگر ملت مطالبه‌ای نداشته باشد آنها هرچیزی که می‌خواهند به ایران تحمیل می‌کنند.

سفیر اسبق ایران در شوروی سابق گفت: اهرم اصلی ما در مذاکرات در گام اول متوقف شده است اما اهرم اصلی آنها که تحریم‌های بانکی و نفتی بود ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما غنی‌سازی را برای بازی نمی‌خواهیم، همانگونه که مردم و رهبری گفته‌اند ما کشور صلح طلبی هستیم و غنی‌سازی صنعتی برای تأمین سوخت نیروگاه هایمان نیاز داریم.

نوبری گفت: در متن توافق نامه لفظ رفع نگرانی از برنامه هسته‌ای آمده است و نتیجه آن این است که آنها موضوعات نظامی را مطرح می‌کنند و زمانی که ما می‌گوییم اینها به برنامه هسته‌ای ارتباطی ندارد می‌گویند ما در این مورد نگران هستیم.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: آن بحرانی که الان در موضوع هسته‌ای برای ما پیش آمده ریشه‌اش در دوران آقای خاتمی ایجاد شده است که امتیازات یک طرفه را به طرف غربی دادند. وی تصریح کرد: آتش این بحران در دولت آقای خاتمی شروع شد، گام نامتعادل در برابر گام متعادل به امید آنکه به طرف اعتماد کنیم تا او برگردد اما هیچگاه این اتفاق نیفتاد. او گفت: آتش بحران هسته‌ای را دولت آقای خاتمی ایجاد کرد و دولت آقای احمدی نژاد هیزم آن را بیشتر کرد. گفته می‌شد که ما مشکل اقتصادی داریم و باید توافق کنیم این در حالی است که طرف غربی به دلیل نیازی که داشت وارد مذاکره با ما شده بود.

نوبری درپایان تأکید کرد: دعوای امریکا با ما دعوای استقلال و پیشرفت ایران است نه جنگ ایدئولوژیک که اگر اینگونه بود دولت ملی گرای مصدق را سرنگون نمی‌کردند. 

ادامه مطلب ...

تأمین امنیت مرز سراوان به سپاه واگذار شد/ تاکید سردارجعفری برمقابله قاطع و کوبنده با اشرار

در پی واگذاری مأموریت مرزبانی و تأمین امنیت مرزی منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان به نیروی زمینی سپاه، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از میزان آمادگی نیروهای قرارگاه قدس برای اجرای این مأموریت بازدید به عمل آورد. 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، پس از اقدام گروهک های تروریستی و وابسته به دشمنان ملت ایران در شهادت 14 تن از مرزبانان کشور و نیز ربایش 5 تن دیگر از نیروهای مرزبانی، با توجه به تصمیم گیری ها و هماهنگی های به عمل آمده به منظور تداوم اقدامات مؤثر در مقابله با تهدیدات مرزی ناشی از برخی تلاش ها و فعالیت های گروهک های تروریستی و اشرار مسلح در نوار مرزی استان سیستان و بلوچستان، مأموریت تأمین امنیت مرزی 300 کیلومتر از منطقه سراوان به قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه واگذار شد.
 پایگاه اطلاع رسانی سپاه در گزارش خود افزوده است: بازدید فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از میزان آمادگی های مرزبانی بیانگر ایجاد وضعیتی است که شرایط را برای اقدامات و فعالیت های تروریستی و خرابکارانه معاندین و گروهک های تروریستی سخت و ضریب امنیتی منطقه را با مشارکت و همکاری طوائف و مردم بومی ارتقا خواهد بخشید.
 سرلشکر محمد علی جعفری در حین بازدید از یگان های تأمین کننده امنیت مرزی سپاه با اشاره به اهمیت اشراف اطلاعاتی به ایجاد چتر مراقبت و کنترل در نوار مرزی و هماهنگی ها و هم افزایی های موجود بین سپاه و سایر نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی بر اهتمام پاسداران انقلاب برای مقابله قاطعانه و کوبنده با هر گونه تلاشی که بخواهد امنیت و آرامش موجود در این منطقه را به مخاطره بیاندازد تأکید کرد.
 فرمانده کل سپاه همچنین خاطر نشان کرد: گروهک های تروریستی و ضد انقلاب به خوبی می دانند که در بین مردم فاقد هر گونه جایگاهی بوده و اقدامات وحشیانه و ضد انسانی آنان که با پشتیبانی و حمایت بیگانگان و سرویس های جاسوسی غربی ـ صهیونیستی صورت می پذیرد تغییری در وضعیت آنان ایجاد نکرده و همواره موجب انزجار و تنفر ملت ایران خواهند بود.

پیکر شهید علی خلیلی تشییع شد/ درخواست مردم برای محاکمه مجدد ضارب شهید ناهی از منکر

 

 

بصیر: مراسم تشییع پیکر شهید علی خلیلی امروز سه شنبه پنجم فروردین ماه با حضور جمع کثیری از مردم مقابل مسجد‌النبی نارمک برگزار شد.

در این مراسم  احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و همچنین صادق محصولی حضور داشتند. 

ادامه مطلب ...

ادعای هاشمی رفسنجانی کذب و اهانت به مردم است

ادعاهای هاشمی‌رفسنجانی درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 با واکنش‌های اعتراضی روبرو شد. 
سید عبدالمحمد زاهدی استاندار دولت خاتمی که هم‌اکنون نیز در دولت‌ یازدهم استانداری کردستان را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به اظهارات هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر اینکه استاندارهای اصلاح‌طلب سال 84 کار را به کلی رها کردند، اظهار داشت: نه اینگونه نبود؛ حداقل بنده به عنوان یک اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت و پیگیر کار بودم.
وی افزود: هیچ انتخاباتی بدون عیب و نقص برگزار نمی‌شود اما در انتخابات 84 واقعاً رای مردم احمدی‌نژاد بود.
مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به زیر سؤال بردن مشروعیت انتخابات 84 گفت: چنین اظهاراتی از هاشمی تازگی ندارد چرا که هاشمی درصدد است تا شکست خود در انتخابات 84 را به نوعی توجیه کند.
وی ادامه داد: در سال 84 به دلیل عملکرد مقطعی وی و تخریبی که از سوی جریان دوم خرداد صورت گرفت، موقعیت هاشمی در  افکار عمومی با افت شدیدی روبه رو شد که تاثیرات آن را در انتخابات مجلس ششم و انتخابات ریاست جمهوری سال 84 شاهد بودیم.
فضائلی با اشاره به اظهارات وزیر کشور دولت اصلاحات در سال 84 اظهار داشت: در آن زمان موسوی‌لاری در مصاحبه‌ای به صراحت اعلام کرد که انتخابات سال 84 از جمله سالم‌ترین انتخابات بوده بنابراین فکر می‌کنم هاشمی هنوز نمی‌خواهد واقعیت را بپذیرد که وی در مقابل افکار عمومی شکست خورد و اینگونه اظهارات به نوعی توجیه و دلیلی برای تسلی دادن وی است. 
ادامه مطلب ...

کوتاه کنم این که در ایام (فاطمیه) وضعیت تنها شهر صدرصد شیعنه نشین استان(گیلانغرب) رنگ وبوی فاطمی ندارد

بسم الله الرحمن الرحیم  

(امسال) سوگواران فاطمی را مجال دیدوبازدید نیست  بازگرد ای عید! از غیبت،که ما را عید نیست

امام صادق(ع):ما قرت عین لا تبکی فی هذه المصیبة" آرام و قرار نگیرد چشمی که در این مصیبت نمیگرید 

( بحارالانوار23/53،الزام الناصب236،بیت الاحزان123)   

 

اَللَّهُمَّ اِنِّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ فاطِمَةَ وَ اَبیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنیهَا وَ سِرِّالمُستَودَعِ فِیهَا، اَن تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ 

 مُحَمَّدٍ، وَ اَن تَفعَل بِی مَا أنتَ أهلُه وَ لَاتَفعَل بِی مَا أنَا أهلُه.

صله رحم،دیدوبازدید،استفاده از طبیعت زیبای بهار و دیگر رسومات نوروز سنت های حسنه اسلام عزیز است که توصیه موکد آیات و احادیث و روایات ما براین است که البته خالق این سنت های حسنه وجود مقدس اهل بیت (سلام الله علیهم) هستند، واقعیت امر این است جریانی همواره تلاش داشته اینها را در مقابل هم قرار دهد از تلاش های تجدیدنظر طلبان(اصلاح طلبان) در دولت های هفتم و هشتم گرفته تا سعی و کوشش جریان انحرافی در بر پایی جشن های زنجیره ای باستانی نوروز در دولت دهم و حالا نیز جریان ضد فرهنگی دولت مدعی تدبیر وامید و اعتدال!! 

ادامه مطلب ...