ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

هدیه به خوانندگان بصیر

 

 

شهید گرانقدر دکتر مصطفی چمران (ره): خدایا می‌خواهم فقیری بی‌نیاز باشم تا جاذبه‌های مادی زندگی مرا از زیبایی عظمت تو غافل نگرداند.

 

اعتماد یا ایجاد باور ؟ (یادداشت روز)بصیر

«اعتمادسازی» یک مفهوم بینابینی و دوجانبه است و معمولا در مواردی به کار می‌رود که پیش بردن یک هدف به همکاری طرف یا طرف‌های دیگر نیاز دارد و این موضوعی است که در همه سطوح مراودات اجتماعی- اعم از مراوده یک شخص با شخص دیگر، یک گروه با گروه دیگر، یک جامعه با جامعه دیگر و یک کشور با کشور و کشورهای دیگر- مطرح می‌باشد.
اعتمادسازی را بطور کلی می‌توانیم در مواجهه با دو وضعیت ترسیم کنیم؛ وضعیتی که ما با «فرد یا جامعه همراه» سر و کار داریم و وضعیتی که ما با «فرد یا جامعه مخالف» روبرو هستیم مسلما اصول، روش و فعالیت‌ ما در هر کدام از این دو باید با هم متفاوت باشد و جابه‌جا استفاده کردن از اصول و روش‌ها نه تنها منطقی نیست که قطعا به نتیجه هم نمی‌رسد.
خداوند متعال می‌فرماید: «محمد رسول خدا-ص- و کسانی که با او هستند نسبت به کفار شدید و نسبت به مؤمنان رحیمند». کاملا واضح است که قرآن به همان اندازه که مومنان را به اعتماد به یکدیگر توصیه می‌کند به همان اندازه از اعتماد به کفار پرهیز داده و در آیاتی آن را موکول به شرایط خاصی کرده است. 

ادامه مطلب ...

جشم به راه سپیده


 

 

تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم. 

ادامه مطلب ...

محرمانه برای کدام طرف؟! (خبر ویژه)


 

ادعای محرمانه بودن مذاکرات ژنو، تعجب ناظران رسانه‌ای و سیاسی را برانگیخته است.
دکتر ظریف پس از آن که در فیس‌بوک نوشت «محرمانه بودن یکی از شرایط توفیق مذاکرات است» دیروز هم در کنفرانس خبری اعلام کرد: «ما جزئیات را منتشر می‌کنیم و جزئیات را در اتاق مذاکرات مطرح می‌کنیم». او درباره پروتکل الحاقی نیز همین مضمون را تکرار کرد.
کاترین اشتون نیز دیروز گفته که «ما توافق کردیم درباره جزئیات صحبت نکنیم»! این ادعا در حالی مطرح شده که طرف‌های غربی معمولا محتوای مذاکرات را برای فضاسازی بیشتر در رسانه‌ها درز می دهند ضمن اینکه قبل و بعد از مذاکرات به لابیگری با مقامات رژیم صهیونیستی می‌پردازند.
با این وجود و در حالی که معمولا صهیونیست‌ها و لابی ایپک و کنگره آمریکا و محافل مشابه در جریان جزئیات مذاکرات قرار می‌گیرند، از نگاه طرف ایرانی محرمانه تلقی کردن مذاکره چه مفهومی می‌تواند داشته باشد و نامحرم ماجرا جز افکار عمومی ایران و نمایندگان مجلس و رسانه‌های ایرانی چه کسانی دیگر می‌توانند باشند؟!

پشت پایی که شب مذاکره روحانی به ظریف زد! (خبر ویژه)

 

بصیر:اظهارات ناپخته دکتر روحانی یک روز پیش از آغاز مذاکرات ژنو انتقاد محافل رسانه‌ای را برانگیخت.
«دولت با یک خزانه خالی و انبوه بدهکاری روبه‌رو است». این جمله را رئیس‌جمهور در آستانه مذاکرات ژنو در دانشگاه تهران عنوان کرد. تعبیری که شبیه آن را در نیویورک در مقابل خبرنگاران آمریکایی عنوان کرده بود و گفته بود که اوضاع اقتصادی ایران بدتر از آن است که من تصور می‌کردم.
روزنامه رسالت با درج این مطلب نوشت: خالی کردن مشت کشور در شب مذاکره با 1+5 چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ بر اساس کدام یک از اصول مسلم تامین منافع ملی باید به طرف غربی تفهیم کرد که تحریم‌ها اثرگذار بوده است. مذاکره‌کنندگان با چه پشتوانه‌ای باید مذاکره کنند. چرا که به خیال خام خود ایران را با «زانوان خونین» پای میز مذاکره بکشانند پس چرا دولتمردان به جای تکیه بر اقتدار کشور مرتب دم از ضعف و مشکل می‌زنند؟
این تحلیل می‌افزاید: پیش از این وزیر محترم خارجه در آستانه سفر پای منافع ملی را به میان کشید و خواسته بود کسی قضاوت زودرس نکند اما آیا این طریق درستی برای تحصیل منافع ملی است؟ در کدام کتاب روابط بین‌الملل جناب ظریف و دوستانشان خوانده‌اند که شب مذاکره باید مشت خودتان را خالی کنید و خود را برخلاف واقعیت در موضع ضعف قرار دهید. مردم عادی هم در معاشرت‌های روزانه خود می‌دانند وقتی می‌خواهند جنسی را بخرند خود را زیاد طالب و خواهان نشان ندهند. وضعیت جیبشان را پیش هر کس و ناکس بازگو نکنند و...
در ادامه این نقد آمده است: هنوز چند سال از پخش تلویزیونی اعترافات هاله اسفندیاری، کیان تاجبخش و رامین جهانبگلو نمی‌گذرد که باز رئیس‌جمهور در اظهاراتی عجیب از دستگاه امنیتی و اطلاعاتی کشور می‌خواهد راه‌های دیپلماسی علمی را باز کند. تعجب از این موضع بیشتر از این روست که دیپلماسی علمی امروز در جریان است و کنترل‌های محدودی نیز که صورت می‌گیرد بخشی از آن به خاطر حفظ جان دانشمندان ایرانی و بخش دیگر به این خاطر است که اساتید و یا دانشجویان در کنفرانس‌های علمی در دام سرویس‌های جاسوسی دشمن نیفتند.
http://www.kayhan.i

بیانات در اجتماع مردم گیلان‌غرب

بصیر-حقاً در دوران دفاع مقدس، این شهر امتحان خوبى پس داد. جوانان عزیزى که امروز در مجموعه‌ى مردم گیلانغرب و مجموعه‌ى شهرستان زندگى میکنند، باید به خود ببالند که پدران آنها، مادران آنها، گذشتگان آنها یک چنین عظمت و شکوهى را در یک دورانِ بسیار سخت از خود نشان دادند

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

و الحمد للَّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین‌ سیّما بقیّةاللَّه فى الأرضین‌.

خداى متعال را بسیار سپاسگزارم که عمرى داد و توانستیم بار دیگر این شهر مقاوم و مردم غیور و عزیز آن را از نزدیک زیارت کنیم. حقاً در دوران دفاع مقدس، این شهر امتحان خوبى پس داد. جوانان عزیزى که امروز در مجموعه‌ى مردم گیلانغرب و مجموعه‌ى شهرستان زندگى میکنند، باید به خود ببالند که پدران آنها، مادران آنها، گذشتگان آنها یک چنین عظمت و شکوهى را در یک دورانِ بسیار سخت از خود نشان دادند. من آن روزها چند بار به گیلانغرب آمدم؛ هم در خود شهر، هم در ارتفاعات نزدیک به این شهر – منطقه‌ى کوه‌هاى برآفتاب و مناطق استقرار نیروهاى خودمان – و غربت نیروهاى مدافع را در این منطقه به چشم دیدم؛ لیکن با همه‌ى این غربت، نشانه‌هاى شجاعت و دلاورى این مردم هم آشکار بود. شهرى که نه فقط به وسیله‌ى بمباران، بلکه به وسیله‌ى تهاجم زمینى هم تهدید میشد، توانست بایستد، مقاومت کند و مردم، شهر را تخلیه نکنند. این یادبود بسیار عظیمى است از آن دوران سخت، و واقعاً جاى افتخار دارد. 

ادامه مطلب ...

هدیه به خوانندگان بصیر

در پرتو وحی


صداقت
قرآن کریم:
و بگو:
پروردگارا!
مرا (در هر کار) با صداقت وارد کن و با صداقت خارج ساز.
و از سوی خود،
حجتی یاری کننده برایم قرار بده!
سوره اسراء - آیه 80 


حضرت امام خمینی(ره): خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی (فراموش) شود.

 

... و مرحله دوم، نظرسازی!(یادداشت روز)

بصیر:پس از بحث‌ها و گفت‌وگوهای فراوانی که درباره سفر نیویورک و اقدامات بجا و نابجای آن مطرح شد و همزمان با تایید و تکذیب - بی‌فایده- آنچه که نابجا بودن آن از قبل هم معلوم بود، «نظرسنجی درباره ارتباط با آمریکا» خبری بود که منتشر شد اما به دلایلی که ذکر خواهد شد، در این مقطع انعکاس زیادی پیدا نکرد و ماند تا زمان مصرفش فرا برسد. درباره این نظرسنجی باید گفت:
1- اصل اطلاع از نظر افراد یا گروه‌های مختلف چیز بدی نیست و کسی نمی‌تواند با آن مخالفتی داشته باشد. به هرحال افراد بر اساس شرایط، نیازها، احساسات و دیگر عوامل، ممکن است در یک موضوع واحد نظرات مختلفی داشته باشند که این اختلاف نظرات، در شرایط منطقی می‌تواند موجب کمال و تعالی جامعه ‌شود. 

ادامه مطلب ...

امام: خط این بود که مرگ بر آمریکا فراموش شودتودهنی امام خمینی(ره) به عناصر ساده‌لوح و خط سازش و تحریف

مواضع صریح حضرت امام خمینی(ره) درباره آمریکا و شعار مرگ بر آمریکا کمترین روزنه‌ای برای کامیابی جریان تحریف مواضع ایشان باقی نمی‌گذارد.
حضرت امام با پیش‌بینی برخی جفاها و خیانت‌ها، پیشاپیش به انتساب مواضع سازش‌طلبانه و غیرانقلابی به ایشان پاسخ گفته‌اند آنجا که در وصیت‌نامه سیاسی- الهی خویش تاکید می‌کنند: «اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود مورد تصدیق نیست مگر آن که صدای من، یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.»
بدین ترتیب برخی تحرکات جریان سازش‌طلب و نفاق که به واسطه نفوذ برخی افراد در دفتر و سایت آقای هاشمی شارژ می‌شود، کمترین قابلیت انتساب به حضرت امام را ندارد. اما غیر از خالی بودن دست مدعیان «موافقت امام با حذف شعار مرگ بر آمریکا» از سند و مدرک، آنچه روشن و گویاست مواضع صریح حضرت امام‌خمینی(ره) است که بارها از صدا و سیما پخش شده و در صحیفه امام خمینی مضبوط است.
هرچند صحیفه امام انباشته از ادبیات انزجار از آمریکاست اما به عنوان نمونه به چند مورد از این کلمات نورانی ایشان اشاره می‌شود: 

ادامه مطلب ...

فرمانده کل سپاه پاسداران:امام‌خمینی(ره) هیچ‌گاه نگاه سازشکارانه به آمریکا نداشتند

 

بصیر:فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه حضرت امام هیچ‌گاه نگاه سازشکارانه به آمریکا نداشتند، گفت: در موضوع نرمش قهرمانانه قرار نیست از مواضع به حق خود کوتاه بیاییم.
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صبحگاه مشترک نیروهای سپاه پاسداران خراسان شمالی که به مناسبت سالروز سفر رهبری به استان انجام شد، اظهار کرد: یکی از مسائلی که امروز مطرح است موضوع رابطه با آمریکاست.
وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی اخیرا در مجمع پاسداران موضوع نرمش قهرمانانه را مطرح کردند، تصریح کرد: برخی‌ها برداشت‌های انحرافی از رهنمودهای رهبری در مورد نرمش قهرمانانه دارند.
 

ادامه مطلب ...

برگزاری دعای عرفه با حضورکاروان‌های راهیان نور در خسروی

 

 

 بصیر:مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: دعای عرفه امسال با حضور کاروان‌های راهیان‌نور غرب کشور در نقطه صفر مرز خسروی برگزار می‌شود.
مرادعلی محمدی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: دعای پرفیض عرفه امسال با حضور عاشقان امام حسین(ع) از نقاط مختلف ایران اسلامی به ویژه کاروان‌های راهیان نور غرب کشور در نقطه صفر مرز خسروی برگزار می‌شود.
محمدی اظهار داشت: این مراسم از ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه مصادف با نهم ذی‌الحجه با شروع راه‌پیمایی از شهرستان قصر شیرین به طرف مرز خسروی و با مداحی حجت‌الاسلام موسی سالمی برگزار می‌شود.
وی گفت: تلاش مجموعه ستاد برگزاری مراسم دعای عرفه که مسئولیت آن با فرمانداری شهرستان قصر شیرین است، به منظور برپایی باشکوه این مراسم و نیز تسهیل حضور گسترده زائران راهیان نور و دیگر مشتاقان است که در همه بخش‌ها و به خصوص در شهرستان قصر شیرین تمهیدات لازم توسط کمیته اجرایی پیش‌بینی شده است.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه از برپایی ایستگاه‌های صلواتی، نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و پوشش گسترده رسانه‌ای مراسم دعای عرفه مرز خسروی خبر داد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مراسم دعای عرفه امسال هرچه باشکوه‌تر انجام خواهد شد.

شجونی:نقل قول‌های غیرباور هاشمی از امام اعتبار حرف‌های راستش را هم از بین خواهد برد

 

 

بصیر:عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: هاشمی آن‌قدر از امام خمینی حرف‌های قابل تامل و غیرقابل باور نقل کرده است که اگر روزی حرف درست خصوصی هم از امام(ره) مطرح کند دیگر کسی باور نخواهد کرد.
حجت‌الاسلام جعفر شجونی نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهاراتی که هاشمی رفسنجانی به نقل از امام مطرح می‌کند، گفت: هاشمی باید توضیح دهد که چه کاره امام بوده است که امام نظرات محرمانه و خصوصی‌شان را به ایشان گفته باشد.
وی با بیان این که افکار هاشمی رفسنجانی خراب شده و در مسیر انقلاب و آرمان‌های مردم نیست، تاکید کرد: هاشمی آن‌قدر از امام خمینی(ره) حرف‌های قابل تامل و غیرقابل باور نقل کرده است که اگر روزی حرف درست خصوصی هم از امام مطرح کرد دیگر کسی باور نخواهد کرد.
شجونی با بیان این که هاشمی با نقل قول‌های دروغ از امام(ره) اعتبار خود را زیر سؤال برده است، به فارس گفت: اظهارات هاشمی هیچ خریداری در جامعه ندارد و بهتر است وی به جای پرداختن به نقل قول‌های مکرر از امام، فرزندان متخلفش را تحویل دادگاه بدهد چون مخالفت امام با آقازاده‌پروری در کشور آشکارا بود.
وی افزود: شعار مرگ بر آمریکا، شعار مورد تائید حضرت امام بود و اگر قرار باشد روزی این شعار حذف شود با نظر حضرت آقا خواهد بود، پس بهتر است افراد غیرمرتبط در این حوزه ورود نکنند.

 

اردک لنگ آمریکایی قادر به توافق با ایران نیست(خبر ویژه)

بصیر:دولت اوباما در آستانه مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد و قادر به توافق با ایران نیست.
روزنامه لبنانی السفیر ضمن ارائه این ارزیابی، اوباما را «اردک لنگ» توصیف کرد و نوشت: دلایل و عواملی که باعث شد اوباما در سال 2009 به کاخ‌سفید راه پیدا کند، مخصوص همان دوره بوده و اکنون دیگر لزوما وضعیت به همان‌گونه نیست. اوباما به عنوان یک سخنران چیره‌دست و بلندپرواز، کسی بود که نظیرش در آن زمان در میان طبقه نخبه آمریکا کم بود و بدین ترتیب او با کم‌ترین هزینه ممکن واجد شرایط «نجات آمریکا از باتلاق‌های خاورمیانه» شد. با این حال سخنوری اوباما نتوانست به او کمک کند تا با توجه به تغییرات سریع خاورمیانه برنامه‌اش را پیش‌ ببرد تا جایی که اکنون پس از پایان دوره نخست ریاست‌جمهوری یک سال از دوره دوم هنوز نتوانسته هیچ کاری از پیش ببرد. 

ادامه مطلب ...

پیشنهاد حضور یک نماینده در مذاکرات ژنو

بصیر:عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد این کمیسیون به وزارت خارجه پیشنهاد داده است که یک نفر از اعضای کمیسیون یا نمایندگان در مذاکرات ژنو حضور داشته باشد.
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک با اعلام این مطلب افزود: این پیشنهاد را به وزارت خارجه داده‌ایم و باید این وزارتخانه یکی از نمایندگان را به مذاکرات ژنو ببرد تا وکلای ملت از روند مذاکرات آگاه شوند البته تاکنون گزینه پیشنهادی مجلس مشخص نشده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی قرار است گزینه نهایی مجلس مشخص شود؟ گفت: گزینه مهم نیست و اصل کار یعنی حضور یک نماینده در مذاکرات دارای اهمیت است.
آصفری در پاسخ به این سؤال فارس که واکنش وزارت خارجه به پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی مجلس چه بوده است، اظهار داشت: تاکنون واکنشی نداشته‌اند اما وزارت خارجه ملزم به انجام این پذیرش است.

سایه روشن نرمش قهرمانانه (یادداشت روز)

بصیر:انعطاف و نرمش در حوزه دیپلماسی به چه معناست و چه ابعادی را شامل می‌شود؟ به نظر می‌رسد این بحث با سایه روشن‌هایی مواجه است و باید از آن ابهام‌زدایی شود. البته اصل موضوع در جای خود نیازمند تحلیل و تبیین است اما شاخ و برگی که در حوزه عملیات روانی به آن داده می‌شود، ضرورت تبیین را دو چندان می‌کند. پرسش می‌شود که آیا این نوعی عقب‌نشینی است؟ آیا تابو شکسته و پایان شعار مرگ بر آمریکا فرا رسیده است؟ آیا می‌توان ماجرای اخیر را با ماجرای پذیرش قطعنامه 598 در سال 1367 یا با حوادثی نظیر صلح حدیبیه و صلح امام حسن(ع) مقایسه کرد؟ نقشه و تدبیر مهندسی شده از سوی رهبر معظم انقلاب کدام است؟ و آیا آنچه در عمل اتفاق می‌افتد عمل به اجزاء این تدبیر است؟
 

ادامه مطلب ...