ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

هدیه به خوانندگان بصیر

درمکتب امام

امروز اسلام به دنیا صادر شده است
بحمدالله امروز قدرت ایرانی و قدرت اسلام در ایران به طوری است که توجه همه ملت‌های ضعیف را به خودش معطوف کرده است.
و اسلام صادر شد در سرتاسر دنیا. آئین انقلاب اسلامی - ص 425

 ********************************************************************************** 

شهید محمدعلی رجایی(ره): ما آزادی را بر مبنای آنچه که قرآن به ما اجازه می‌دهد قبول می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم.

 

راه ماندگار (یادداشت روز)

خیزش عظیم مردم ایران و نشاندن نسخه اسلام ناب محمدی(ص) بر کرسی حاکمیت «حاکمیت دین» در عصر یخبندان ایمان و عقیده و رواج عقیده‌های باطل لیبرالیستی و اومانیستی، چنان برای غرب و غرب‌باوران ویرانگر و شکننده بود که برای مقابله با آن به هر حربه‌ای از جنگ و شورش‌ تا توطئه‌های گوناگون متوسل شدند. اما یکی از راه‌هایی که به نظر آنها بسیار موثر و تعیین‌کننده بود، به صف کردن بردگان فکری غرب و پیاده‌نظام تهاجم فرهنگی علیه ایمان و عقیده مردم بود. این پیاده‌نظام که در پوستین علم و دانش سال‌ها پُز روشنفکری داده بود و نان آن را خورده بود، اکنون می‌بایست خدمتی درخور به صاحبان اصلی اندیشه‌هایش تقدیم کند! آنها که اغلب نشخوارکننده اندیشه‌های قرون 16 و 17 میلادی و سال‌های سیاه فرهنگی غرب بودند حمله به نظام اسلامی در پوشش موج‌سازی علیه «دین دولتی» را در دستور کار خود قرار دادند و ناگهان در یک فرایند هماهنگ، با روش‌های گوناگون به آن پرداختند. آنها چنان در مورد دین دولتی سخن می‌گفتند و برای جدایی دین از حاکمیت سینه چاک می‌کردند که گویی به کشفی مهم و شناسایی معضلی عظیم در پیش روی بشریت دست یافته‌اند! اما اندکی بعد و وقتی که غرب و رسانه‌هایش به صورت مستقیم وارد عرصه شدند و به صراحت از این افراد با اسم و رسم به بزرگی یاد کردند و راه آنها را ستودند،  

ادامه مطلب ...

پدر شهید احمدی‌روشن: اخراج همکاران شهید احمدی‌روشن واقعیت دارد

پدر شهید احمدی‌روشن تاکید کرد: اخراج همکاران شهید احمدی‌روشن شایعه نیست بلکه واقعیت دارد.
رحیم احمدی‌روشن، پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن دانشمند هسته‌ای کشورمان درباره آرزوی شهید احمدی‌روشن گفت: آرزوی آقا مصطفی این بود که چیزی که حضرت آقا فرموده‌اند به آن نائل شویم.
وی افزود: وقتی از مصطفی می‌پرسند 20 درصد را برای چه نیاز دارید؟ این 5/3 درصد و 5 درصد جوابگوی کارهاست، پاسخ داد، ما می‌خواهیم در مقابل استکبار جهانی با دست پر صحبت کنیم.
پدر شهید احمدی روشن خاطرنشان کرد: آنها فکر می‌کردند که ما از غنی‌سازی 20 درصد عاجزیم، لذا ما را بازی می‌دادند؛ اما وقتی بچه‌ها (شهید احمدی‌روشن و همکارانش) دیدند که آنها به ما اورانیوم 20 درصد غنی شده نمی‌دهند، خودشان تولید کردند. 

ادامه مطلب ...

برای پیگیری سرنوشت مامور سیا سناتور آمریکایی درخواست سفر به ایران دارد!

 یک سناتور عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا درخواست کرده است برای پیگیری سرنوشت مامور مفقود شده سیا به ایران سفر کند.
سناتور بیل نلسون اعلام کرد که آماده است برای کمک به یافتن رابرت لوینسون، جاسوس سیا، که ادعا می‌شود در ایران ناپدید شده به کشورمان سفر کند.
به گزارش آسوشیتدپرس، وی طی سخنانی در سنا اعلام کرد که اخیرا با محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل، گفت‌وگو کرده و بر اساس اصول بشردوستانه از ایران درخواست کرده تا جزئیاتی درباره لوینسون که در سال 2007 ناپدید شد ارائه کند.
گزارش‌های رسانه‌ای که اخیرا منتشر شدند نشان می‌‌دهند که لوینسون برای سازمان جاسوسی آمریکا کار می‌کرده. این در حالی است که آمریکا بارها اعلام کرده که وی به عنوان یک شهروند عادی و برای انجام امور شخصی به ایران سفر کرده است.
نلسون که در کمیته نیروهای نظامی سنا عضو است گفت که به سفیر ایران پیشنهاد داده: «من مایلم که اگر آمدنم به ایران می‌تواند مفید باشد به این کشور سفر کنم، اگر به نحوی بتواند منجر به آزادی وی شود. اگر مقامات ایرانی وی را گرفته‌اند حتما کسی در دولت ایران می‌داند که وی کجاست.»
سازمان سیا پس از ناپدید شدن لوینسون به نمایندگان اعلام کرد که وی قبلا با سیا کار می‌کرده اما هم‌اکنون ارتباطی با این سازمان نداشته و فعالیت‌های وی نیز به ایران مربوط نبودند. با این حال، در اکتبر 2007، وکیل لوینسون ایمیل‌هایی کشف کرد که در آن وی به دوست خود در سازمان سیا اعلام کرد که سعی دارد منبعی با دسترسی به دولت ایران را تهیه کند. این ایمیل‌ها به کمیته اطلاعات سازمان سیا تحویل داده شدند و این امر منجر به انجام تحقیقات داخلی در سازمان سیا شد.
در پی این تحقیقات، سه تحلیلگر سیا اخراج و 7 نفر توبیخ شدند.
تحرکات اخیر مقامات آمریکایی درباره لوینسون در حالی است که وی مامور سیا بوده و برای جاسوسی به ایران سفر کرده بوده است. نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با تاکید بر بی‌خبری ایران از سرنوشت وی خواستار توضیح واشنگتن درباره ماموریت لوینسون در ایران شده بود.

 

ظریف سخنان دو هفته قبل خود در دانشگاه تهران را اصلاح کردآمریکا از فرهنگ شهادت ما می‌ترسد

وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در جمع مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد؛ به تشریح سیاست خارجی کشور به ویژه در حوزه هسته‌ای پرداخت.
محمدجواد ظریف دیروز در این سخنرانی با اصلاح اظهارات دو هفته پیش خود در دانشگاه تهران گفت: آمریکا از فرهنگ شهادت ما می‌ترسد. بزرگترین مانع برای آمریکا قدرت مردم ایران، خودباوری، مقاومت و فرهنگ ایثار و شهادت است و نمی‌توانیم این سرمایه را با سلاح عوض کنیم.
وی با بیان اینکه من اهل شعار نیستم افزود: برخی گفتند که من صلاحیت ندارم که در این باره صحبت کنم. من متون امنیت استراتژیک آمریکا را خوانده‌ام و 20 سال است که امنیت بین‌الملل درس می‌دهم. نگرانی آمریکا از فرهنگ مقاومت ما است و از سلاح ما نیست.
به گفته وی اگر مبانی قدرت خود را نفهمیم در زمین طرف مقابل بازی کردیم.
ظریف با بیان اینکه قدرتمند بودن ایران نه به خاطر قدرت نظامی- که البته قدرت نظامی نیز دارای اهمیت است- بلکه به برکت انقلاب اسلامی امام‌خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، مردم و شهدا این اسلام است که پایه قدرت ما شده است که اگر این پایه را بپذیریم دیگر نظریات دیگران را نشخوار نمی‌کنیم. 

ادامه مطلب ...

روحانی تکلیف سران فتنه را 25 بهمن معلوم کرده است (خبر ویژه)

رئیس فراکسیون رهروان ولایت در مجلس می‌گوید رسانه‌ها(ی زنجیره‌ای) درباره موضوع حصر دو تن از سران فتنه جنجال نکنند تا روحانی در سکوت موضوع رفع حصر را دنبال کند!
کاظم جلالی در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای اعتماد و درباره رفع حصر گفت: بهتر است اجازه دهیم که این پرونده در سکوت و آرامش دنبال شود چون جنجال رسانه‌ای به خودی خود مسائل را پیچیده می‌کند. بالاخره شخص آقای روحانی مجرب و کاردان هستند. ایشان قریب 20 سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و خیلی از پرونده‌ها در قالب دبیرخانه مورد رسیدگی ایشان قرار گرفت.
وی می‌افزاید: من قبل‌تر هم اعلام کرده بودم دنبال جنجال‌سازی نروید این توصیه من به هر دو طرف است چه کسانی مخالف رفع حصر هستند و چه کسانی که به دنبال رفع آنند. 

ادامه مطلب ...

سرلشکر جعفری خبر داد

مقابله با بیوتروریسم و تروریسم لیزری در دستور کار سپاه  

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: بیوتروریسم و تروریسم لیزری و انواع مختلف روش‌های سنتی و مدرن باید همواره و هوشمندانه مورد رصد و شناسایی قرار گرفته و روش‌های دقیق مقابله با‌ آنها در دستور کار باشد.
سرلشکر محمدعلی جعفری طی سخنانی در جمع کارکنان سپاه حفاظت فرودگاه‌ها و انصار که در آستانه بیست و نهمین سالگرد تاسیس سپاه حفاظت فرودگاه‌ها صورت گرفت، گفت: دستاوردها و موفقیت‌های بزرگ و تحسین‌برانگیز سپاه در حوزه حفاظت فرودگاه‌ها و شخصیت‌ها، آرامش خاطر و فضایی بسیار امن را برای مسئولین عالی‌رتبه و کلیدی نظام و نیز آحاد شریف ملت ایران فراهم آورده است. 

ادامه مطلب ...

در پرتو وحی


ابراهیم(ع) مسلمان بود
قرآن کریم:
ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی؛ بلکه موحدی خالص و مسلمان بود. و هرگز از مشرکان نبود.
سزاوارترین مردم به ابراهیم، کسانی هستند که از او پیروی کردند، و این پیامبر (پیامبر اسلام(‌ص) و کسانی که (به او) ایمان آورده‌اند (از همه سزاوارترند).
و (بدانید و آگاه باشید که:) خداوند ولی و سرپرست مومنان است.
سوره آل عمران
*********************************************************************************** 

درمکتب امام

صهیونیست‌ها، اهل مذهب نیستند؛
جاسوس و نوکر مستکبرینند
ما حساب جامعه یهود را از حساب صهیونیزم و صهیونیست‌ها جدا می‌دانیم.
آنها (صهیونیست‌ها) جزء اهل مذهب اصلا نیستند...
اینها اتصال به مستکبرین پیدا کردند، جاسوس آنها هستند، نوکر آنها هستند و بر ضد مستضعفین عمل می‌کنند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 320 

*********************************************************************************** 

شهید باهنر(ره): روشنفکر در اسلام آن انسانی است که در اندیشه‌اش آزاد از هواها و هوس‌ها و آزاد از خودباختگی در برابر قدرت‌ها باشد.

«کری» که کر نیست ! (یادداشت روز)

دیروز سرکار خانم افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به یکی از خبرنگاران که درباره محتوای مذاکره تلفنی اخیر آقای ظریف و جان‌کری سؤال کرده بود، گفت: «جزئیات مذاکرات ظریف و کری قابل انتشار نیست»! سخنگوی وزارت خارجه همانگونه که از عنوان مسئولیت ایشان برمی‌آید، دیدگاه و سیاست وزارت متبوع خود را بیان کرده است، از این روی در این وجیزه روی سخن با وزارت محترم امور خارجه است که چرا و با کدام توضیح و توجیه منطقی، متن مذاکرات تلفنی میان ظریف و کری را غیرقابل انتشار و محرمانه می‌داند؟ زیرا مفهوم محرمانه بودن مکالمه تلفنی یاد شده آن است که این مذاکره حاوی نکات و مطالبی است که افشای آن می‌تواند به منافع ملی کشورمان آسیب برساند! و مثلاً؛ در ادامه مذاکرات هسته‌ای با 5+1 خلل و خدشه‌ای ایجاد کند، آیا محرمانه بودن مکالمه مورد اشاره می‌تواند علت و دلیل دیگری داشته باشد؟ پاسخ این سؤال به یقین منفی است، بنابراین باید گفت؛ 

ادامه مطلب ...

انتقاد رئیس دیوان عدالت از ملاقات هیئت اروپایی با فتنه‌گران

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: دیدار هیئت پارلمانی اروپا با دو نفر از محکومان فتنه 88 نشان داد ریشه و آبشخور فتنه 88 در کجا بوده است.
حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری در جلسه هیئت عمومی دیوان با انتقاد از این اقدام هیئت پارلمانی اروپایی، این ملاقات را محکوم کرد و گفت: گروهی تحت عنوان هیئت پارلمانی اروپا به ایران آمدند و در حالی که این هیئت‌‌ها معمولا برای تبادل مسائل اقتصادی است، این‌ها با دو نفر از فتنه‌گرانی که در فتنه 88 محکومیت داشتند، مخفیانه دیدار کردند. باید روشن شود که چه کسانی زمینه این دیدار را فراهم کرده‌اند؟
رئیس دیوان عدالت اداری افزود: با گذشت 5 سال از حادثه سال 88 وقتی عده‌ای از غربی‌‌ها به ایران می‌آیند و مخفیانه ملاقاتی را انجام می‌دهند، نشان می‌دهد که آن فتنه در کجا ریشه داشته و آبشخور آن کجاست.
وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا هیئت پارلمانی اروپا آمده‌اند تا مشکلات اقتصادی و ارتباطی را حل کنند یا دنبال اهداف دیگری هستند، ادامه داد: چه کسانی چنین خیانتی را مرتکب شده‌اند تا زمینه این ارتباط فراهم شود. ما امیدواریم که مسئولان امنیتی این جریان را دنبال کنند تا این موضوع برای مردم روشن شود.
منتظری با محکوم کردن اقدام هیئت پارلمانی در ملاقات با دو نفر از محکومین فتنه 88، اظهار کرد: آیا واقعا در کشورهای غربی اجازه می‌دهند گروهی به عنوان نمایندگان پارلمانی به آنجا بروند و مخفیانه با برخی از اعضای اپوزیسیون آن کشور ملاقات کرده، جلسه داشته باشند و تبادل اطلاعات کنند. رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: الحمدلله بصیرت ملت شریف ایران به حدی است که تمام مسائل را درک می‌کند و اگر غربی‌‌ها تصور می‌کنند که با این حرکات می‌توانند جریان انقلاب اسلامی را از مسیر اصلی خود منحرف کنند، کور خوانده‌اند.

سخنگوی سابق شورای نگهبان: مسببین فتنه ۸۸ هنوز مجازات نشده‌اند

بصیر:عضو حقوقدان سابق شورای نگهبان با بیان اینکه در طول حوادث بعد از انتخابات ۸۸ هیچگونه مجازاتی برای مسببین فتنه صورت نگرفته است، تاکید کرد: قوانین مجازات ما قادر نیستند که مجازات واقعی این افراد را اعمال کنند.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان در مورد ارتباطات خارجی فتنه‌گران گفت: اخباری که در قبل از انتخابات داشتیم، یک تلاش جمعی برخی از رسانه‌های معاند نظام بود و بی‌بی‌سی فارسی هم چند ماه قبل از انتخابات ۸۸ راه‌اندازی شد. روندی که بی‌بی‌سی و بی‌بی‌سی فارسی داشت را شما در همه انتخابات ملاحظه می‌کنید، حتی هر حادثه کوچکی که در ایران اتفاق می‌افتد، موضع بی‌بی‌سی و به‌خصوص بی‌بی‌سی فارسی اظهر من الشمس است.
عضو سابق شورای نگهبان در مورد تأیید «سلامت انتخابات» توسط نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اظهار داشت: در تهران هم برای اولین بار آمدیم و اعلام کردیم که نامزدهای انتخاباتی می‌توانند در شورای نگهبان نماینده داشته باشند. تا آن موقع چنین چیزی اتفاق نمی‌افتاد؛ خود آن‌ها نیز تایید کردند که انتخابات مشکلی ندارد و بعداً هم آمدند و اعلام کردند. مثلاً اخیراً و بعد از مدتی اعلام کردند که انتخابات سال ۸۸ انتخاباتی بود که سالم برگزار شد. 

ادامه مطلب ...

دفاع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اصحاب فتنه

بصیر:نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در ایام فتنه سال 88 بارها از فتنه‌گران حمایت کرد این بار طی اظهاراتی ضمن دفاع همه جانبه از اصحاب فتنه و سران آن مدعی شد مخالفان جمهوری اسلامی شبانه ربوده شده و گلوله‌باران می‌شوند!
به گزارش فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی که از بیت‌المقدس و با ویدئو کنفرانس برای نشست اتحادیه اصلاح یهودیت انجام می‌شد، مانند همیشه بخش زیادی از اظهارات خود را به ایران اختصاص داد.
وی با تکرار این ادعا که ایران برای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز به غنی‌سازی داخلی و نیروگاه آب سنگین نیاز ندارد، گفت تهران قصد دارد به توان هدف قرار دادن اروپا و آمریکا دست یابد. 

ادامه مطلب ...

جویش ویک: آمریکا در مذاکرات نفوذ منطقه‌ای ایران را به چالش بکشد!(خبر ویژه)

یک مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: باید از مذاکرات برای به چالش کشیدن مقامات ایرانی به ویژه سپاه پاسداران استفاده کرد.
آبراهام سوفار عضو ارشد اندیشکده هوور در مصاحبه با نشریه صهیونیستی جویش ویک گفت: مذاکرات هسته‌ای باید همه مقامات ایرانی به‌ویژه سپاه پاسداران را به چالش بکشد. ایران کشور متفاوتی است که دولت سوریه را با قدرت حفظ کرده و نفوذ این کشور در عراق پیش از این هیچ‌گاه مانند امروز قوی نبوده است. ایران همچنین از طریق حزب‌الله در دولت لبنان نفوذ دارد و به این حزب در تصمیم‌گیری‌های دولتی قدرت وتو داده است. تهران همچنین در شرایطی که براساس قطعنامه‌‌های شورای امنیت هیچ کشوری حق مسلح کردن حزب‌الله را نداشت، بار دیگر حزب‌الله را تسلیح کرد.
نویسنده کتاب «بررسی مسئله ایران: قدرت، دیپلماسی و تهدید ایران» می‌افزاید: براساس برآوردها، ایران 50 هزار موشک که بسیاری از آنها با برد بلند هستند در اختیار حزب‌الله به‌عنوان نماینده اصلی خود قرار داده است و در آفریقا و آمریکای ‌جنوبی فعال است.
این کارشناس که به ادعای جویش ویک در مذاکرات محرمانه با ایران حضور داشته است، می‌گوید: از مذاکرات باید به عنوان ابزاری برای به چالش کشیدن مقامات ایرانی استفاده شود. در غیر این صورت صرف کلمات در هر توافقنامه‌ای تغییری در ایدئولوژی و اهداف حکومت ایران ایجاد نخواهد کرد.
وی در تشریح چنین اهدافی افزود: نفوذ تشیع در جهان هدف اصلی ایران را تشکیل می‌دهد. سوفار می‌افزاید: فرماندهان سپاه تاکنون آشکارا اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد توافقنامه هسته‌ای یا تحریم‌ها تغییری در اهداف اساسی آنها ایجاد کند.
وی مدعی شد: اگر اقدامی جدی برای جلوگیری از نفوذ سپاه به کار نگیریم، میانه‌روها در دولت در نهایت تضعیف خواهند شد و سیاست منعطفانه‌تر آنها شکست خواهد خورد!
این تحلیلگر آمریکایی اظهار داشت غرب تاکنون هیچ‌گاه به هیچ یک از اعضای سپاه آسیبی نرسانده و مجازات نکرده است.
سوفار گفت: حتی اگر از روش دیپلماسی در مقابل روحانی استفاده کنیم باید در مقابل سپاه سختگیری به خرج داد. همکاران او واقعاً افراد متفاوتی هستند.

کریم بغدادی شب‌ها راحت می‌خوابد(خبر ویژه)

وکیل آدم‌فروش سازمان منافقین می‌گوید: اجر خود را گرفته و شب‌ها راحت می‌خوابد!
عبدالکریم لاهیجی در جمع گروهی از عناصر ضد انقلاب شامل برخی اعضای بهائیت و دو گروهک تروریستی کومله و دموکرات و شیرین عبادی که به نام «تجلیل از 50 سال تلاش وی برای احقاق بشر» جمع شده بودند، گفته است: کار ما براندازی و تغییر رژیم نیست بلکه ایجاد تحول حقوقی است.
او همچنین می‌گوید: وقتی دوستان به من گفتند می‌خواهند برای من بزرگداشت بگیرند من گفتم خیلی پر قدر و ارج است ولی این کار را نکنید، من اجر خودم را گرفته‌ام؛ همین که شب‌ها راحت می‌خوابم. در این گعده گروهکی، پیام سخنگوی حزب صهیونیستی بهائیت قرائت شد و شیرین عبادی نیز که جایزه نوبل خود را به لاهیجی و سازمان منافقین- به عنوان معرفی‌کنندگان وی- مدیون از لاهیجی ستایش کرد و گفت: وی هرگز حقوق بشر را فدای مصلحت‌اندیشی نکرد.
شایان ذکر است، لاهیجی به اعتبار خدمات ویژه‌اش به استخبارات عراق در سازمان منافقین حتی در میان محافل اپوزیسیون به کریم بغدادی معروف است. نه او و نه همقطارانش در بزرگداشت کذایی توضیح نداده‌اند که با کدام فعالیت، برای لاهیجی سابقه 50 سال تلاش برای حقوق‌بشر تراشیده‌اند. در عین حال این پرسش همواره بی‌پاسخ مانده که ادعای پیگیری حقوق بشر چه تناسبی می‌تواند با ترور وحشیانه ده‌ها هزار شهروند ایرانی توسط سازمان تروریستی منافقین داشته باشد و آیا در پس همه این سرویس‌دهی‌ها به سازمان مذکور و رژیم متجاوز عراق می‌توان ادعا کرد که هدف از فعالیت‌های کذایی ایجاد تحول حقوق‌بشری است و نه براندازی؟!
یادآور می‌شود بالغ بر 17 هزار شهروند ایرانی به دست گروه‌های مختلف تروریستی به شهادت رسیده‌اند که سهم اصلی و عمده از این آمار مربوط، کارنامه سیاه سازمان متبوع عبدالکریم بغدادی است و بقیه نیز به گروهک‌هایی نظیر کومله و دموکرات و ریگی تعلق دارند که مورد حمایت عناصری نظیر لاهیجی قرار دارند.

اندیشکده آمریکایی: توانمندی‌های جنگ نامتقارن ایران امری مسلم است

بصیر:«آنتونی کوردزمن» از تحلیلگران ارشد آمریکا در امور ایران اعتراف کرد که «تقویت و توسعه توان موشکی و توانمندی‌های جنگ نامتقارن ایران امری مسلم است».
عضو اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در مقاله‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی این اندیشکده منتشر شد، نوشت: تقویت و توسعه توان موشکی و توانمندی‌های جنگ نامتقارن ایران امری مسلم است و این کشور همچنان با استفاده از نیروی قدس، سرویس‌های اطلاعاتی و دیپلمات‌هایش تلاش دارد محور نفوذ خود را گسترش دهد.
وی افزوده است: سیاست تهدید ایران احتمالا به رقابتی طولانی بر سر تحریم‌‌ها، صادرات انرژی و کنترل تسلیحات و تداوم بی‌ثباتی، تقابل، تهدید به جنگ و بحران محدود جاری به شکل جدیدی از جنگ سرد ختم خواهد شد.
این تحلیلگر آمریکایی در ادامه به بررسی تاریخچه و تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی مرتبط با صنایع هسته‌ای، پتروشیمی و نفت و نیز شرکت‌های غیرایرانی می‌پردازد که مبادلات مالی ریالی با ایران دارند و یا با صنایع پتروشیمی، تسلیحات، حمل و نقل و قاچاق فلزات گرانبهای ایران همکاری می‌کنند.
به گزارش ایرنا، نویسنده همچنین به بررسی تاثیر تحریم‌های اتحادیه اروپا بر واردات پتروشیمی، منع سرمایه‌گذاری اروپا در صنعت پتروشیمی ایران، محروم کردن این کشور از سیستم بانکی بین‌المللی و منع انعقاد توافقنامه‌های بیمه‌ای و اعطای وام می‌پردازد و می‌نویسد: به‌رغم توافقنامه موقت امضا شده در ژنو، هنوز معلوم نیست که این فشارها و تحریم‌ها بتواند موفق به تغییر آمال هسته‌ای ایران و یا تثبیت رقابت ایران و آمریکا در منطقه شود.

باهنر:مجلس اجازه نخواهد داد فتنه‌گران به سمت‌های مدیریتی بازگردند

صیر:رئیس جدید جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: اگر رویکرد دولت به سمت صدرنشین کردن فتنه‌گران باشد مجلس دراین‌باره مواظبت‌ها و مراقبت‌های لازم را انجام خواهد داد.
محمدرضا باهنر در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اصولگرایان برخی کارهای فکری و تئوری خود را برای انتخابات مجلس آینده شروع کردند؛ البته برخی اختلافات وجود دارد کما این که در بین اصلاح‌طلبان هم اختلافاتی وجود دارد.
وی همچنین با بیان اینکه «کارهای مطالعاتی و تئوریک در جهت تشکیل یک حزب بومی را انجام داده‌ایم»، افزود: در حد هماهنگی بین اصولگرایان چنین کاری انجام شده است.
باهنر با بیان اینکه «تبدیل جبهه به حزب، فعلا در دستور کار قرار ندارد»، اظهار کرد: تشکل‌های عضو در جبهه خود یک حزب هستند. این برنامه درازمدت جبهه است و ما قرار است که این بحث را در جلسات شورای مرکزی جبهه مطرح کنیم.
وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه «ما امیدواری زیادی به موفقیت‌های دولت روحانی داریم»، اظهار کرد: ما با شروطی از جمله خردگرایی، اعتدال و حرکات علمی که خود دولت یازدهم آن‌ها را مطرح کرده است، از دولت دفاع می‌کنیم.
 

ادامه مطلب ...

هدیه به خوانندگان بصیر

پای درس علی(ع)


فلسفه کیفر و پاداش
همانا خداوند:
- پاداش را برای اطاعت
- و کیفر را برای نافرمانی قرار داد
تا بندگان را از عذابش برهاند و به سوی بهشت بکشاند.
نهج‌البلاغه - حکمت 368 

 ********************************************************************************** 

درمکتب امام

ما باید وابسته نباشیم
- همه ما کوشش کنیم
- همه ملت کوشش کنند
- هرکس در هر جا که هست کوشش کند و
کوشش این باشد که ما باید وابسته نباشیم.
آئین انقلاب اسلامی - ص 437

متن و واقعیت یک سند (یادداشت روز)

چند روز پیش، خبرگزاری‌ها متنی را منتشر کردند که مربوط به دیدار اخیر جان‌کری وزیر خارجه آمریکا با ملک‌عبدالله پادشاه عربستان بود. در این متن مفصل، وزیر خارجه آمریکا تحولات سوریه و مصر را موشکافی کرده و از پادشاه عربستان خواسته است که دیدگاهها و مواضع خود را در مورد روند تحولات این دو کشور اصلاح نمایند. از آنجا که همواره درباره اینکه موضع واقعی و عملیاتی آمریکایی‌ها درباره ایران، سوریه، مصر و عربستان چیست، اختلاف دیدگاههایی وجود دارد، بررسی این متن می‌تواند تا حدی به فهم دقیق‌تر مواضع آمریکایی‌ها کمک کند:
1- براساس آنچه در خبرگزاری‌ها آمده است، متن مورد اشاره، اولین بار توسط «بهجت سلیمان» سفیر سوریه در اردن منتشر شده است. این موضوع سؤالات و ابهاماتی را در مورد واقعی بودن یا نبودن متن پدید آورده است. در این بین بعضی از تحلیل‌گران با اشاره به «منبع نقل» گفته‌اند که متن به احتمال زیاد،‌ داستان‌سرایی کسانی است که متن به نفع آنان است. اما واقعیت این است که می‌توان بین منبع نقل و منبع نشر تفاوت قایل شد یعنی می‌توان احتمال داد که یکی از دو طرف می‌خواسته از طریق انتشار چنین متنی روی جمعبندی حریف اثر بگذارد به این معنا که انتشار این متن می‌تواند کشورها و دولت‌ها و مردمی که از سیاست واقعی و عملیاتی طرف افشا کننده متن ناراحتند را به اشتباه بیاندازد. با این وصف اینکه چنین سندی وجود خارجی دارد، می‌تواند واقعیت داشته باشد ولی اینکه چنین سندی واقعی باشد می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. 

ادامه مطلب ...