ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

وضعیت طرح صالحین از دیدگاه فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید صدوقی

برادر بسیجی صیاد گودرزی

 

اجرای طرح صالحین از بهترین راههای مقابله با جنگ نرم است.

به                                        

به نظر اینجانب پایگاه مقاومت موفق ،پایگاهی است که برای تک تک افراد تحت امر خود برنامه داشته باشد نه اینکه پایگاه هر چند وقت یک برنامه عمومی برگزار کند واز بسیجیان جهت شرکت در این برنامه ها دعوت به عمل آورد.

 پس با این توصیف طرح صالحین بهترین گزینه جهت برنامه ریزی برای تک تک افراد بسیجی در پایگاه می باشد که می توان با استفاده از توان سرگروهها ومربیان مجرب در قالب حلقه  های خاص صالحین برای همه بسیجیان برنامه ریزی کوتاه مدت ،میان مدت وبلند مدت داشت چون در این طرح به همه زمینه های تربیتی،اعتقادی و.... بسیجیان توجه شده است پس اگر یک بسیجی از بدو ورود به بسیج درقالب یک چار چوب  و برنامه ریزی منظم قرار گیرد مطمئناً اثر بخشی زیادی خواهد داشت . .البته این کار نیاز به زمان ،برنامه ریزی منظم ،پیگیری ،انگیزه مسئولین اجرایی ،امکانات و... دارد.اگر بخواهیم آسیب شناسی طرح صالحین به عمل آوریم مهمترین آسیب های این طرح عبارتند از:     1-بی تفاوتی وبی انگیزه گی مسئولین به طرح در هر سطحی

2- کمبود سرگروههای مجرب وبا انگیزه در بعضی از پایگاهها

3-نبود جا ومکان مناسب در بعضی از پایگاهها

حوزه شهید صدوقی چله پس از سه سال اجرای طرح صالحین در سطح پایگاههای تابعه یکی از حوزه های موفق در اجرای این طرح بوده است به طوری که به اذعان بازرسین سازمان بسیج ، مسئولین طرح صالحین ومسئولین سپاه استان  نبی اکرم (ص) که از این حوزه بازرسی به عمل آوردندبه عنوان نمونه  پایـــگاه مقاومت شهیدحسین  پروین پایگاه نمونه استان در راستای اجرای این طرح می باشد که جا دارد از زحمات فرمـــانده پایگاه برادر بسیجی مهندس سجاد پروین وسایر دست اندر کاران پایگاه تقدیر وتشکر نمایم واز مسئولین سپاه ناحیه واستان انتظار مــــی رودکه توجه بیشتری به این پایگاه موفق داشته باشند . در ضمن گوشه ای از عملکرد این پایگاه به صورت مصور جهت استحضار خوانندگان محترم معروض می دارد.

  اینجانب در پایان از کلیه کسانی که در اجرای طرح صالحین در سطح پایگاههای مقاومت تابعه حوزه شهید صدوقی چله  فعالیت نموده اند تقدیر وتشکر می نمایم واز کلیه برادران بسیجی که توان خدمت در این طرح را دارند تقا ضا دارم جهت پیشبرد این طرح همکاری لازم را با این حوزه به عمل آورند که مزید بر تشکر وامتنان است .                                           

چرا ولایت فقیه

چرا ولایت فقیه؟ درعصرحاضروباتشکیل انقلاب اسلامی ایران یکی از موضوعات حائز اهمیت تشکیل حکومت ولایت فقیه واختیارات آن درحوزه های مختلف است. برای اینکه بتوانیم یک دید جامع نسبت به جایگاه حکومتی ولایت فقیه داشته باشیم باید سیر تحول اندیشه ولایت فقیه درفقه سیاسی شیعه را برسی کنیم. کلینی مولف کتاب کافی که در زمان غیبت صغری می زیسته است باب جدیدی را از نحوی نگارش احادیث وتدوین آنها باز کرد که مدل قبلی نداشته است وی در کتاب فضل العلم اصول کافی به نقل روایاتی که به مسائلی از قبیل اوصاف فقها وعلمای اسلام.حقوق آنها. شیوی اجتهاد در کتاب وسنت واستباط احکام شرعی از منابع اولیه می پردازد.صدوق محدث بزرگ شیعه هم تلاشهای زیادی برای گردآوری منسجم احادیث داشته است دراغاز غیبت فضای سیاسی بسیار سختی برای علمای شیعه وجود داشت و باعث شد که تمرکز بیشتر روی جمع آوری منسجم احادیث باشد ومنابع غنی در دست علمای بعدی قرار گیردوآنها بتوانند با تکیه بر این منابع به اظهار نظر در حوزه های مختلف وتجزیه وتحلیل آنها بپردازند. پس از آغاز غیبت کبرا نخستین تحول درفقه سیاسی شیعه توسط شیخ مفید اتفاق افتاد وآن تآکیدی است که وی به جایگاه عقل دارد قبل از ایشان احادیث ائمه اطهار( ع) در کتاب ها عیناً با سلسله سند نقل می شد . شیخ مفید در مورد حقیقت امامت وولایت امامت را به ریاست عامه در دین و دنیاتعریف می کند ومی گوید امام تمام اختیارات پیامبر دارد ودر حقیقت امامت همان مرجعیت علمی وسیاسی جامعه است . او نیز در مورد ولایت فقیهان می گویدمی توانند اعمال ولایت کنند ودر تعریف ولی فقیه می گوید کسی است که اهل حق وعدل و صاحب رأی وتدبیر است.عصر امام خمینی (ره) زما ن به کمال رسیدن فقه سیاسی شیعه است ایشان در مورد اختیارات فقیه می فرمایند فقیه عادل می تواند تمام اختیارات پیامبر داشته باشد و فرق گذاشتن بین اختیارات پیامبر.امام وفقیه معقول نیست بالا بودن فضایل پیامبر نسبت حضرت امیر وهردو به فقیه باعث بیشتر بودن اختیارات نمی شود واگر کسی پیدا شد که دارای علم به قانون وعدالت بود بر مردم واجب است که از او پیروی کنند بحث در مورد جایگاه ولایتی فقیهان را امام صادق (ع ) شروع کردند ودر زمان غیبت صغری که امام خود جانشین را انتخاب کردند زمینه آماده شد که مردم بتوانند در غیاب امام معصوم به فقیه عادل مراجعه کنند خداوند می فرمایند که زمین هیچ وقت از حجت خالی نمی شود . سؤالی که مطرح می شود این است که در زمان غیبت امام معصوم (ع) خداوند چگونه انسان را هدایت و زمینه ی تشکیل حکومت امام را فراهم می کند امام زمان (عج) دراین مورد می فرمایند به فقهای عادل مراجعه کنید و ما را به نمونه ای که در زمان غیبت صغری و نقش رهبری که غیر معصوم در هدایت جامعه داشته اند ارجاع می دهند بر این اساس در زمان غیبت کبری هم نقش رهبری جامعه بر عهده ی فقیهی است که در جایگاه نیابت ایشان قرار دارد انقلاب اسلامی بر این اساس شکل گرفت که امام خمینی (ره) می فرمایند ما انقلابمان را به همه جای دنیا صادر خواهیم کرد بر این اساس هم امام خامنه ای (مد ظله العالی) تحرکات وانقلاب هایی که در جهان اسلام اتفاق می افتد را بر گرفته از انقلاب اسلامی ایران می داند وحتی مردم این کشورهاو کشور های مستکبر هم این را می گویند .مقام معظم رهبری نقش وجایگاه ولایت فقیه رابا این جمله که این بیداری اسلامی که بر گرفته از جمهوری اسلامی است تا قلب اروپا پیش خواهد رفت در هدایت جریان حق به سوی حکومت امام عصر (عج) کامل می کند.

اخبار کوتاه شهرستان

 *سفرپرخیروبرکت ومعنوی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای به شهرستان گیلانغرب وحضور پرشور مردم شریف و ولایت مدار گیلانغرب 

 *تشییع دوتن از شهدای گمنام واستقبال کم نظیر مردم انقلابی دومین شهرمقام کشورگیلانغرب ودهستان چله

 تجلی حضور در راهپیمایی 13آبان در شهرستان گیلانغرب

*اعزام بیش از پانصد نفرازبسیجیان شهرستان گیلانغرب به دعای عرفه درمرز خسروی

*حضوربسیجیان ومردم شهیدپرورگیلانغرب درتشییع پیکردوتن ازشهدای گمنام درمنطقه عمومی سوماردرروزعرفه

 *تمرینات تاکتیکی گردان های عاشورا والزهرا(س) سپاه ناحیه گیلانغرب

*اعزام دانش آموزان بسیجی گیلانغرب به جبهه های جنوب بیش 500نفر

* جشن بزرگ غدیر درمسجد جامع شهرستان گیلانغرب وحضور بسیجیان ومردم ولایت مدار گیلانغرب

 *افتتاح پروژه ورزشی خاکی روستای اول ویار به همت بسیج سازندگی سپاه ناحیه گیلانغرب

 *کشف یک دستگاه خودرو زانتیا سرقتی توسط بسیجیان حوزه شهید صدوقی چله

 

درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه‏ی مقابله با آن-بخش دوم

درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه‏ی مقابله با آن

فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی

فرهنگ را می‏توان در دو سطح مادی و معنوی دسته‏بندی کرد؛ فرهنگ مادی عبارت است از تمامی آنچه که عینی و ملموس است؛ مانند آثار هنری، دستاوردهای صنعتی، بناهای تاریخی، خط، موسیقی و... . فرهنگ معنوی یا غیرمادی نیز عبارت است از عقاید و رسوم، علوم و معارف، ارزش‏ها و اندیشه‏ها، اخلاقیات، دانستنی‏ها و... (روسک3، 1369، ص 10 و روح‏الامینی، ص24(. فرهنگ مادی معمولاً تحت تأثیر فرهنگ معنوی رشد می‏کند؛ زیرا نوع نگرش به هستی و جهان، و ارزش‏های حاکم بر جوامع، در ساخت ابزار جدید برای امور زندگی و رفاه اجتماعی به انسان جهت می‏دهد؛ برای مثال، طرز نگرش، نوع ارتباطات و معاشرتِ انسان‏ها، آنان را به ساختاری خاص در معماری سوق می‏دهد، و یا نوع نگرش زنان به حقوقشان، آنان را در انتخاب نوع لباس یا رفتار رهنمون می‏سازد (قیصی‏زاده، 1363). از طرف دیگر فرهنگ مادی نیز در فرهنگ معنوی تأثیر می‏گذارد. برای مثال، وارد شدن و جای گرفتن یک تکنولوژی جدید که در شمار فرهنگ مادی است، بالطبع ارزش‏های جدیدی را با خود خواهد آورد و ارزش‏هایی را نیز متزلزل خواهد ساخت (روح‏الامینی، ص110(.

خصوصیات فرهنگ را می‏توان به شرح زیر ارائه کرد:

1.             آموختنی و اکتسابی است: افرادِ هر نسل، میراث فرهنگی را از نسل گذشته دریافت می‏کنند و به نسل بعدی می‏سپارند.

2.       زنده است: جنبه‏ی پذیرندگی فرهنگ مربوط به زنده بودن آن است و توقف فرهنگ مساوی با مرگ آن است.

3.     فطرتِ ثانوی انسان است؛ یعنی به خودی خود عمل می‏کند؛ بر این اساس است که ارزش‏ها، بایدها و نبایدها و اهداف و عادات، پایه‏های فرهنگ را می‏سازند.

4.       فراتر از سواد و تحصیلات است؛ زیرا با فطرت و سرشت انسان‏ها مرتبط است.

5.       هویت‏دهنده است؛ یعنی تنظیم‏کننده‏ی روابط اجتماعی و تضمین‏کننده‏ی نوع بینش و نگرش فرهنگ‏پذیر است.

6.       نسبی است؛ فرهنگ متنوع است، تدابیر و روش‏ها از یک گروه به گروه دیگر فرق می‏کند و هر قومی طرز تفکر و عادات ویژه‏ای دارد.

7.       منتقل شدنی است؛ هر گروه انسانی میراث اجتماعی (فرهنگ) خود را به دیگران انتقال می‏دهد.

8.     خاص انسان است؛ فرهنگ شامل گذر از مرحله‏ی غریزی به رفتارِ آموخته است که الگوهای آن می‏تواند از یک شخص یا نسل به شخص یا نسل دیگر منتقل شود؛ در واقع مفهومی تجریدی از مشاهده‏ی رفتار انسان‏هاست (قیصی‏زاده، 1363 و فیاض، 1372، ص31ـ39 و روح‏الامینی، 1372، ص19ـ24(.

        فرهنگ غربی و فرهنگ شرقی

امروزه در تقسیم کلی، فرهنگ کشورهای جهان را به دو دسته‏ی شرقی و غربی تقسیم می‏کنند. دو اصطلاح شرق و غرب تعابیر جغرافیایی هستند و با این ملاک کشورهای چین، فیلیپین، ژاپن و... شرقی محسوب می‏شوند و ایسلند، کانادا و تمام آمریکا از شمال تا جنوب، غربی؛ اما این دو مفهوم در حوزه‏ها و قلمروهای دیگر مثل سیاست، حکمت، فلسفه، عرفان و تاریخ هم در برابر هم قرار می‏گیرند؛ برای مثال، تقابل اسلام و غرب، صورتی از تقابل شرق و غرب محسوب می‏شود (داوری اردکانی، 1379، ص12). در این تقسیم‏بندی تاریخی و سیاسی منظور از فرهنگ غربی همان بینش یونان و روم بعد از میلاد مسیح و اروپای بعد از رنسانس است که برخی از ویژگی‏های آن عبارت‏اند از: اصالت قدرت، اصالت ماده، اصالت زندگی، نظم فکری و عملی، اصالت مصرف، میل به تحلیل عقلانی، خودمداری و اومانیسم.

در مقابل فرهنگ غربی، مجموعه‏ای از فرهنگ‏های ملل شرقی قرار دارد که عمدتا دارای ویژگی‏های زیر است:

طالب و تابع قطب بزرگ ازلی (خداوند) است (اصالت وحدانیت)؛ در جست‏وجوی روح و یافتن راز خلقت است (اصالت روح)؛ میل به تحلیل عاطفی دارد؛ قوم‏گرا و ناسیونالیسم است؛ به همه‏چیز با دیده‏ی ابهام می‏نگرد (ابراهیمی، 1367 )

در ادامه (شماره بعد) می خوانید: تهاجم فرهنگی

طنز سیاسی

ایها الناس دراین ویرانی

ایها ا لناس در این ویرانی                        غرقم اندر امور عمرانی

موعد اجرای طرح گازشد                     گره ای از اعتبارش بازشد

آنکه اودستی به غایت ناز داشت              اختیار افتتاح گاز داشت

گوسفند برفی ماغرق خون                  روزگارروشنش شد واژگون

آن کشاورزی که گفتی جان بداد         پوست موزی زیر پایش اوفتاد

آن زراعت که دگر بیکاره شد             باسه ضرب افتتاح چاله شد

پارچه وکاغذها ی ابروباد                   قیچی چینی ، به جانش اوفتاد

صدصدای بارک الله آمد             حس بکردم همزمان گاز آمد

شد زراعت خاکریز لوله ها          لوله مسکن شد برای توله ها

لوله اش چینی است یا ایرانی        درزمینم رفته تاعثمانی

زیرپایم هست گاز خانه ای            می خرم نفت به این یارانه ای

سهم من هست همان خاک خراب      این پروژه خاک من داد به آب

قسمت ما را  ببین بازآمد              سرگذشت ما وآن گازآمد

گاز نامد نوبتی برآب شد              این پروژه نقشه برآب شد

سا لها آب خجالت  باید          شاید این آب بیاید شاید

ایها ا لناس دراین ویرا نی                غرقم ا ندر ا مور عمرانی!

                                                                                                              لـطف اله پرویز

مصاحبه اختصاصی

6

اطلاع پیدا کردیم آقای کامبیز پرن از بسیجیان حوزه شهید صدوقی چله پایگاه امام حسین (ع) ساکن روستای کلاه درازعلیا (فتح) که عضو مخترعین کشور می باشد وموفق به اختراع دستگاه عدم انجماد گازوئیل دردمای زیرصفردرجه شده است به همین بهانه مصاحبه ای توسط خبرنگارنشریه بصیر با این جوان مخترع و بسیجی تدارک دیده ایم .که به سمع واطلاع شما خواندگان محترم نشریه می رسانیم

قبل از شروع مصاحبه خودرابرای خواندگان ما معرفی نماید؟                          

بنده هم سلام دارم خدمت شما وهمکاران گرامیتان، ضمن تبریک اعیاد قربان وغدیر به خوانندگان محترم نشریه بصیرو تمامی مسلمین جهان. اینجانب  کامبیز پرن بسیجی پایگاه مقاومت امام حسین (ع) متولد 1364 ساکن روستای کلاه دراز علیا (فتح اله) دهستان چله از توابع شهرستان گیلانغرب می باشم.

جناب آقای پرن چه عاملی باعث شد که به فکر چنین دستگاهی بیفتید؟           

بنده یک شب بااتوبوس به سمت تهران می رفتم. دربین راه خودروهای کشنده ای را دیدم که در کنارجاده زیرباک خودرهای خود آتش روشن کرده بودند، همان موقع به فکر ساخت چنین دستگاهی افتادم .

درمورد اختراعتان به اجمال برای خوانندگان ما توضیح دهید؟            

دستگاه عدم انجماد گازوئیل دردمای زیر صفردرجه که توسط دوعدد شیلنگ رفت وبرگشت آب گرم موتور رابه داخل باک  که درآن رادیاتور تعبیه شده است می آورد وگازوئیل را گرم می کند و داخل باک سنسورحرارتی گذاشته شده است که وقتی دمای گازوئیل بیش از حد بالا میرود به دو شیر برقی که سرراه شیلنگ ها نسب شده است دستور می دهدوآنها راقطع کرده وازورود آب گرم به داخل رادیاتور جلوگیری می کند ویک کلید روی داشبورد کابین راننده قرارداده شده که این امکان رابه راننده می دهد هرزمانی که لازم باشدآب ورودی به رادیاتور را قطع کند. البته خودرویی که این دستگاه روی آن نصب می شود باید دارای بخاری درجا باشد. بخاری درجا بانفت کارمی کند وبه موتور وصل می شود که آب راگرم می کندوتوسط پمپی که سر راه شیلنگها است آب رابه داخل رادیاتورداخل باک می فرستد و زمانی که خودرو خاموش هست آب داخل رادیاتور گرم وباعث عدم یخ زدن باک می گردد .

جناب آقای پرن آِیا اختراعتان راثبت کردید  

                                                                                                                             

بله .اختراع بنده درانجمن مخترعین ایران ثبت شده است .

به عنوان سئوال دیگردرزمینه اجرای کردن طرحتان تابه حال کاری انجام داده اید ؟                                                          

بله .بنده به دستگاهای دولتی حتی وزارت کار،کارخا نجات زیربط مثل ایران خودرو و سایپادیزل وحتی مجلس شورای اسلامی مراجعه نموده ام ولی متئاسفانه به هیچ نتیجه نرسیدم وتابه حال طرح مسکوت مانده .

یعنی دستگا های فوق الذکر هیچ همکاری با شما نداشته اند  

؟                                                                                                           

فقط جهت رفع مسئولیت یک نامه می نوشتن ودیگر...

ا لبته شنیده ایم که طرح های دیگری هم در دست اجرا دارید  

؟                                                                                                        

بله چند طرح دیگردارم ولی به دلیل بی توجهی مسئولین از انجام آنها دلسرد شدم .

جناب آقای پرن درپایان اگرصحبتی دارید، بفرمائید؟          

                                                                                                               

بنده برای ساخت این دستگاه خیلی زحمت کشیده ام و متحمل  هزینه های زیادی  شده ام .چون دستگاه نمونه دیگری هم ندارد از مسئولین        می خواهم برای اجرای این طرح ودیگرطرح هایم همکاری لازم را بابنده داشته باشند. درپایان بنده هم به نوبه خودم از شما وهمکاران گرامی نشریه بصیر تشکرمی کنم که اینجانب را مورد لطف خودتان قرارداده اید، موفق باشید.

ما هم برای چنین جوانایی که برای توسعه وپیشرفت ایران اسلامی زحمت می کشند آرزوی موفقیت داریم.

( انشاءالله مسئولین استان و شهرستان گیلانغرب از چنین جوانانی چه درشهروچه درروستا ها هستن بی تفاوت نباشند)