ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

رئیس جمهور در کنفرانس خبری:

هفته‌ای دوبار قیمت اجناس را می‌گیرم تغییرات آنچنان نیست !


سرویس سیاسی

بعداز ظهر دیروز، پاستور میزبان دهها خبرنگار داخلی و خارجی بود که آمده بودند تا سوالات خود را از رئیس جمهور بپرسند اما کمتر از تعداد انگشتان دو دست مجال این کار را یافتند و از این میان رسانه‌های منتقد تقریباً سهمی نداشتند و خبرنگار کیهان برای دومین سال متوالی موفق به طرح پرسش خود نشد. 
سخنان روز گذشته روحانی در جمع خبرنگاران حاوی نکات قابل تاملی بود که شاید بحث برانگیزترین آنها درباره پروتکل الحاقی و حمایت رئیس جمهور از آن باشد. در حالی‌که محتوای اصلی پروتکل الحاقی بازرسی از هرجا و در هر زمان است، آقای روحانی در اظهار نظری عجیب و غریب گفت؛ در پروتکل چیزی به عنوان بازرسی وجود ندارد. ایشان در توجیه و ساده سازی این قضیه به پیوستن بیش از 120 کشور به این معاهده اشاره کردند و بر همین اساس فرمودند پس پروتکل چیز بدی نیست که این همه کشور به آن پیوسته‌اند! این استدلال عجیب در حالی است که اغلب کشورهای امضا کننده این معاهده اساساً هیچ فعالیت هسته‌ای نداشته و کشورهایی مانند جیبوتی، فیجی، گینه بیسائو، جزایر مارشال، موناکو، موزامبیک، توگو، روآندا و... هستند و مقایسه پیوستن چنین کشورهایی به این معاهده با جمهوری اسلامی ایران  قیاس مع‌الفارق است. کشورهای صاحب قدرت هسته‌ای مانند آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و... نیز این معاهده را با ترتیباتی خاص و عملاً خنثی امضا کرده اند. 
نکته قابل اشاره دیگر در سخنان دیروز آقای رئیس جمهور پاسخ ایشان به سوالی درباره قیمت های بازار و معیار تورم بود. در حالی که قیمت اغلب اجناس چند باره و به‌صورت جهشی افزایش یافته است، آقای روحانی باز هم معیار تورم را جیب مردم دانست و تاکید کرد تغییرات قیمتی آنچنانی نیست که البته نظر مردم در این قضیه کاملاً روشن و گویاست.   به گزارش خبرنگار کیهان، حجت‌الاسلام حسن روحانی  روز گذشته در ابتدای  نشست خبری، گفت : امروز در شرایطی هستیم که دو سال پیش هیچ قدرت بزرگی لااقل ۱+۵ و دیگر قدرت‌های غربی و حتی شرقی به داشتن حق غنی‌سازی در خاک ایران اذعان نمی‌کردند. حق ما بود، ولی این را اذعان نمی‌کردند اما امروز هیچ کس در دنیا، حتی قدرت‌های بزرگ غربی در اینکه در ایران حق غنی‌سازی وجود دارد و نطنز درهایش باز می‌ماند و حتی  فردو، تردید ندارد. این بزرگترین دستاورد در زمینه حقوق هسته‌ای است.
تحریم سدی برای آب خوردن مردم
روحانی در ادامه گفت: برخی تعجب کردند، ولی تعجب نکنند که تحریم برای سدی بود که خوردن آب آشامیدنی را تامین می‌کند. حتی ضد دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها بود. هیچ کس در غیراخلاقی و غیرانسانی بودن تحریم، تردید نکند؛ مخفی کردن ظلمِ ظالمان، کار شایسته‌ای نیست. اگر ظلمش را بیان کردیم،  کار بدی کردیم؟ باید ظلم ظالمان مخفی بماند؟ وی افزود: اما نکته دیگری هم هست و آن مدیریت تحریم است؛ ابعاد تحریم نان و آب مردم را فرامی‌گرفت اما دولت به خوبی این تحریم را مدیریت کرد و اگر بازهم بخواهند تحریم ظالمانه ادامه یابد، مدیریت خواهد کرد. در ادامه این نشست خبری حجت‌الاسلام روحانی در پاسخ  به سوالی که ایران همواره تاکید کرده که تنها توافقی را می پذیرد که توافق خوب باشد. ایران چقدر با این توافق فاصله دارد؟ گفت :  همه تلاش ما بر این است که به یک توافقی برسیم که عزتمندانه و با تامین حقوق ملت بزرگ ایران باشد و با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده است. به نظر من چارچوب‌های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده، امروز مورد قبول۱+۵ است. 
برای توافق عجله نداریم
وی افزود: خود را محصور در یک زمان خاص نمی‌بینیم و عجله هم نداریم اما در عین حال از همه‌ فرصت و امکان‌مان برای دستیابی به توافق استفاده می‌کنیم. خواست ملت ایران برای ما بسیار مهم است؛ چارچوب‌هایی که از طرف نظام برای مذاکرات تعیین شده، همواره مورد توجه بوده است. مذاکره‌کننده‌ها به طور جدی این مسیر را دنبال می‌کنند. اگر طرف مقابل ما همین چارچوب را مراعات کند و به حقوق ملت ایران و منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده خواهی نباشد، توافق در دسترس است.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص لغو گسترده کنسرت‌های موسیقی و به‌ویژه در هفته‌های اخیر و بازتاب‌های آن اظهار داشت : از نظر ما، مرجع قانون است. «اجتهاد را بگذاریم برای حوزه های علمیه؛ هر دستگاهی که باید مجوز صادر کند، مجوزش مورد احترام باشد. این را هم یادمان باشد که وقتی در چارچوب‌ها، مجوزی برای یک کنسرت داده می‌شود و از مردم دعوت می‌شود و بلیت می‌خرند، اینگونه دخالت‌ها تضییع حقوق مردم است، قبل از اینکه تضییع حقوق اصحاب فرهنگ باشد.»
در ادامه این نشست خبری، رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از آینده مذاکرات چگونه است و چالش‌های پیش رو را در چه می‌بینید؟ ابراز داشت : اساس مذاکرات رو به پیش است. گرچه در برخی از مسائل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در زمینه تحریم، تحریم‌های اقتصادی و در اصل اینکه با اجرای توافق همه تحریم‌های اقتصادی برداشته خواهد شد و ملغی و کان لم یکن خواهد شد، تردیدی وجود ندارد. اما نسبت به همزمانی اقدامات ایران با این لغو که چگونه باشد، اختلاف‌نظرهایی هنوز وجود دارد که ما مُصر به همزمانی هستیم. یک اشکالی وجود دارد و آن اینکه طرف مقابل ما در برخی موارد بعد از رسیدن به چارچوب تفاهمی در جلسه‌ای، در جلسه بعدی دوباره برمی‌گردد به چانه زنی که این کار را عقب می اندازد و مذاکرات را طولانی‌تر می‌کند.  زمانی که پیش روی ماست، اگر طرف مقابل به چارچوب‌هایی که قبلا مورد تفاهم بوده، متعهد بماند و موارد جدیدی را وارد توافق نکند، می‌تواند حل و فصل شود و می‌توانیم به توافق برسیم.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی که ، برخی می‌گویند که دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن مردم را به رفع تحریم گره زده،  اظهار داشت :می‌دانید که در گذشته در یک دوره هشت ساله‌ای، ۷۲۰ میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور کاملا متکی به بیرون شد و همان هم علامت لازم برای تحریم داد. یعنی اگر اقتصاد مقاومتی بود و در جامعه ما به خودمان متکی بودیم و نه به دلار نفتی، این فشارها بر ما وارد نمی شد. این دولت همه برنامه‌هایش در شرایط تحریم، وضع و اجرا شده است. یعنی در زمانی که تحریم بوده ،توانسته تورم بالای ۴۰ را به ۱۵ برساند و در این شرایط توانسته کشور را از رشد منفی ۸/۶ به رشد مثبت برساند. سرمایه‌گذاری منفی را به سرمایه گذاری مثبت برساند. در همه زمینه‌ها، در زمینه صنعت، کشاورزی، دارای رشد مثبت در سال ۹۳ هستیم.
سیاست تحریم موفق نیست
وی خاطرنشان کرد: در ایران هم تحریم موفق نخواهد بود ولی موثر بوده است. بین این دو باید فاصله بیندازیم. تحریم می خواست ما را تسلیم کند ولی موفق نشد اما تحریم مشکلاتی را برای جامعه به‌وجود آورد. مسلما مدیریت بیشتر از تحریم لطمه زده ولی اینکه بگوییم تحریم تاثیر ندارد؛ در همه زندگی ما متاسفانه، چون غیرقانونی و ظالمانه و غیرانسانی است سایه افکنده. ما در محیط زیست نیاز به سرمایه گذاری بزرگ و برای آب نیاز به سرمایه گذاری بزرگ داریم. شما اگر این سرمایه گذاری‌ها را بخواهید از خارج وارد کنید، در شرایط تحریم می‌توانید؟ این معنایش این نیست که نمی‌توانیم زندگی کنیم. یک بحث، بحث ادامه حیات است.
روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه فکر می‌کنید فاصله‌ای که بین امضای توافق تا اجرای قرارداد خواهد بود چقدر است؟ گفت : آن زمانی که ما به توافق برسیم، هر روز و زمانی باشد تا اجرای توافق فاصله ای خواهد بود که چند ماهه است و جزو مواردی است که بحث می شود. ما دنبال آن هستیم که بعد از توافق بلافاصله در شورای امنیت قطعنامه صادر شود که آن توافق را در فصل ۷ تایید کند و آن در همان قطعنامه شورای امنیت، همه قطعنامه های قبلی را در زمینه مسائل هسته‌ای لغو کند. این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته می‌شود. شاید بشود گفت که اولین تضمین اجرایی این توافق هست. منتها بعد از آن اینکه تحریم‌ها چگونه لغو می‌شود داریم بحث می‌کنیم. زمان اعلام لغو و اجرای لغو دارد بحث می شود. تعهدات ایران زمانی طول می کشد که اجرا شود. ممکن است چند ماه طول بکشد. از زمانی که توافق امضا شود تا زمانی که همه تعهدات اجرایی و عملیاتی شود از سوی دو طرف، اینکه چقدر زمان ببرد محل بحث است اما چند ماهی حتما زمان می برد.
پروتکل چیز بدی نیست!
رئیس جمهور ادامه داد: پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد. یک تبلیغات غلط و نادرستی در خارج راه افتاده است؛ بسیاری از کشورهای دنیا هستند که پروتکل را اجرایی می‌کنند. ۱۲۴ کشور دارند اجرا می کنند و عده دیگر هم قبول کردند. بنابراین پروتکل آن سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ که اول بحث پروتکل بود ۸۰ کشور قبول کرده بودند در این چند سال شده است ۱۲۴ کشور. معلوم است چیز بدی نیست که کشورها مرتب امضایش می‌کنند. این تعهدات بین المللی همواره دو طرفه است. هرچه در این ۱۲۴ کشور اجرا می شود در ایران هم اجرا خواهد شد. در پروتکل چیزی به عنوان بازرسی وجود ندارد. ما پروتکل را در ۵-۴-۲۰۰۳ داوطلبانه اجرا کردیم و می‌دانیم چگونه است، همان زمان هم بحثی در ایران سر گرفت که اگر اجرا شود، می‌آیند مسجد و خانه علما و مجلس را بازرسی می‌کنند. این حرف‌ها آن موقع هم بی اساس بود و الان هم این‌جور حرف‌ها در بعضی رسانه‌ها زده می‌شود.
روحانی اضافه کرد: اما این نکته قطعی است که ایران نخواهد گذاشت که اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هر معاهده دیگری در دست دیگران قرار گیرد. نه تنها اسرار نظامی بلکه در باقی فناوری ها نمی گذاریم در دست کسی بیفتد. ما در زمینه کنوانسیون شیمیایی هم عضو هستیم و سالهاست در کشور اجرا می‌شود. آنجا هم نوعی دسترسی ها وجود دارد و آنجا هم اسرار کشور را حفظ کردیم و می‌کنیم. آنچه برای ایران مهم است، آن است که با اجرای این توافق و پروتکل ثابت کند به اینکه اتهامات بی اساسی که علیه ایران زده می شد که ایران دارد بمب هسته‌ای می سازد، یا در پی ساخت بمب هسته‌ای است، برای جهانیان روشن شود که بی‌اساس است و لذا آژانس هم در طول این مدت حدودا از سال ۲۰۰۱ تا حالا که دارد در این کشور پادمان را اجرا می‌کند همواره تایید کرده که هیچ چیزی نیافته در ایران که به معنای انحراف ایران از مسیر صلح آمیز باشد.
بنزین گران نشد تک نرخی شد
روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص بحث افزایش نرخ بنزین و حذف یارانه اقشار پردرآمد  انتظار بود خودتان بیایید و توضیح بدهید.اما این گونه نشد گفت : اصل اشکال شما وارد است. من به سهم خودم باید بیشتر حضور یابم و با مردم و رسانه ها صحبت کنم. این اشکال وارد است. چون مردم ما باید همه حرکت‌های دولت را به خوبی بدانند و قضاوت نهایی هم به عهده مردم است. البته در زمینه مسئله افزایش که شما گفتید در بنزین، من خیلی این واژه را نمی پسندم. چون در بنزین ما در واقع ۲ نرخ داشتیم و ما تک نرخی کردیم. 
وی افزود : «شما می‌دانید که یارانه‌هایی که داریم پرداخت می‌کنیم بر مبنای همین قیمت‌های حامل‌های انرژی است. امسال به خاطر قیمت نفت در این زمینه کسری زیادی داریم. حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری در سال داریم. این افزایش یا تک نرخی شدن حداکثر حدود ۳ هزار میلیارد تومان می‌تواند جبران کند.به  گزارش تسنیم، روحانی افزود: ما متعهد ماندیم که یارانه‌ها را پرداخت کنیم و از آن طرف مجلس ما را موظف کرده که یارانه پردرآمدها را حذف کنیم. دنبال این هستیم که این قانون هم اجرایی شود. منتها من خودم خیلی وسواس دارم در این زمینه که ضمن حذف یارانه پردرآمدها، مبادا یارانه افراد کم درآمد یا متوسط هم به اشتباه حذف شود. در این باره بسیار حساسیت دارم. به وزیر کار موکدا تاکید کردم که یارانه کسی را قطع کند که مطمئن باشد، همین ممکن است کمی زمان ببرد.»
معیار جیب مردم است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قدس مبنی بر اینکه شما در اولین مصاحبه بعد از تحلیف فرمودید که معیار سنجش تورم برای ما جیب مردم است نه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران. نظرتان چیست اظهار داشت : ما خودمان هم روزانه قیمت اجناس را می‌گیرم. خودم حداقل هفته ای یکی دوبار قیمت اجناس در بازار را می‌گیرم. معیار باز هم جیب مردم است. در زمینه گرانی و ارزانی و زندگی معیار جیب مردم است اما آنها هم یک چارچوبی دارند برای اعلام برنامه‌هایشان. رئیس جمهور با بیان اینکه بازار دچار یک آرامش و ثباتی است و آنطور که قیمت یک جنس امروز قیمتی باشد و فردا به شدت بالا برود، این را نمی‌بینیم، اظهار داشت: تغییرات آنچنان نیست البته وقتی 15 درصد تورم هست، یعنی جنسی که امروز می خرید نسبت به پارسال به طور متوسط 15 درصد قیمتش افزایش یافته است.
رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص نقش آمریکا در مبارزه با تروریسم در عراق خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در این یک‌سال اخیر طرح‌های مختلفی را ادعا کردند که در عراق انجام می‌دهند. ادعای تشکیل ائتلاف و بمباران هوایی و خرج هزینه‌های زیاد روزانه و ... را اعلام کردند. ولی واقعیت این است که ادعاها تاکنون توخالی بوده است. در عراق آنچه که جلوی تروریزم را تا امروز گرفته و نگذاشته دامنه ترک‌تازی‌هایشان را بیشتر کنند، ملت عراق و ارتش عراق و دولت عراق بوده و ایران هم به سهم خود کمک کرده است. اثری از کشورهایی نمی‌بینیم که ائتلاف درست کردند. اخیرا ادعای پایگاه می‌کنند. اینها ادعاهایی است که با واقعیت بسیار فاصله دارد. کشورهای منطقه، سوریه و یمن و عراق و ... باید روی پای خود بایستند و ما هم در حد توان خودمان، برای زندگی و مواد غذایی‌شان و مبارزه با تروریزم هر کمکی بتوانیم می‌کنیم.
وی تاکید کرد : ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی برای کمک به دولت عراق بیش از گذشته آماده است. ایران و عراق دو کشوری هستند که از نظر فرهنگی و تاریخی و دینی و مذهبی در طول قرن‌ها در کنار هم بودند. وظیفه خود می‌دانیم که از عراق و دولتش در برابر تروریست‌ها دفاع کنیم. در صورت نیاز و تقاضای دولت عراق، این حمایت‌ها را بیشتر می‌کنیم. گروه‌های تروریستی در نهایت و بی‌تردید شکست می‌خورند ولی در عین حال برای مردم و زندگی شان و تمدن منطقه، مشکل آفرین هستند. همه باید تلاش کنیم هرچه سریعتر گروه‌های تروریستی را منهدم کنیم. 
دلواپس نیستم
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  دلواپس نیستید اگر پس از امضای توافق کسانی در آمریکا و ایران کارهایی کنند که اجرای توافق به دست‌انداز بیفتد و قرارداد روی همان کاغذ بماند؟ اظهار داشت : من دلواپس نیستم، همیشه امیدوارم. بله هر احتمالی وجود دارد. ما علام الغیوب نیستیم که آینده را ببینیم و قدرت مطلقه هم نیستیم که بتوانیم همه مشکلات عالم را حل کنیم. ما توافق را به صورت محدودتر و زمان کوتاه تری (ژنو) عمل کردیم و آنجا هم می‌خواستند در دو طرف عده‌ای این را به هم بزنند. برخی کشورها هم فکر می‌کنند که اگر توافق شکل بگیرد، ایران قدرتش در منطقه بیشتر می‌شود و آنها دچار مشکل می شوند. البته اشتباه می‌کنند، ما نمی‌خواهیم در منطقه تجاوز و مداخله کنیم و این توافق به ضرر هیچ کس نیست.
وی افزود : «ممکن است مشکلاتی پیش روی ما قرار بگیرد ولی اگر توافق امضا شود یعنی همه دولت‌های امضاکننده  متعهد هستند و باید اجرایی کنند. به‌خصوص اینکه در شورای امنیت هم مهر تایید بخورد. همیشه در زندگی ما در اجرای اهداف ما ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که باید برایش راه حل پیدا کنیم. آنها که می‌خواهند توافق را به هم بزنند، اگر آثار خوبش را بعد از اجرا ببینند در کار خود  تجدید نظر می کنند.»
روحانی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک شدن به توافق هسته‌ای بازهم شاهد تخریب‌ها خواهیم بود؟ تاکید کرد : اینکه عده‌ای تحت عنوان نقد دنبال تخریب هستند، متاسفانه وجود دارد. مردم باید خودشان به خوبی این را قضاوت کنند که عده ای پشت پرده نقد موضع نگیرند و با لباس نقد به تخریب نپردازند. تفاوت نقد و تخریب روشن است. نقد باید مشفقانه و دلسوزانه و برای اصلاح و بهتر شدن باشد. تخریب به دروغ متوسل می شود، به تهمت متوسل می شود، به حرف‌های ناصحیح متوسل می شود. گاهی به ادبیاتی متوسل می شود که با اخلاق و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما اساساً سازگار نیست. ما باید تخریبگران را اولا به نقد دعوت کنیم به جای تخریب. عکس العمل مردم ما بهترین راه است. مردم ما اگر در برابر تخریب عکس العمل درست نشان دهند تخریبگر را مایوس می‌کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد