ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

کارشناسان و فعالان سیاسی مطرح کردند

بصیر:حضور اصحاب فتنه درکابینه، ظلم به مردم است 

سرویس سیاسی-
این روزها بحث و گمانه زنی درباره کابینه جدید و ترکیب دولت یازدهم داغ است و جریانات و اشخاص مختلف، به فراخور دیدگاه ها و در بعضی موارد منافع خود در این مورد اظهار نظر می کنند.
اگر چه رئیس جمهور منتخب تاکید دارد که اسامی منتشر شده در رسانه های مختلف، صرفاً گمانه زنی است اما با این حال نمی توان منکر تکاپویی شدید برای شکل دهی به کابینه و دولت آینده از سوی گروه های مختلف سیاسی شد. تکاپویی که شاید چکیده اش را بتوان در اظهار نظری از سوی سهیلا جلودارزاده یافت. این چهره اصلاح طلب در همایش باید و شایدهای دولت یازدهم گفت؛ از کانال‌های کولر مرکز استراتژیک مجمع هم برای گرفتن پست آدم وارد می شود!
همان روز که جلودارزاده خبر داد حتی کانال‌های کولر دفتر روحانی هم از یورش افراد برای تصاحب پست در دولت آینده در امان نیستند، کیهان در سرمقاله خود نسبت به حضور و نفوذ برخی اصحاب فتنه در دولت بعدی هشدار داد.
مدیرمسئول کیهان در این باره نوشت؛ آقای روحانی رئیس جمهور منتخب مردم است و انتخاب اعضای کابینه حق قانونی ایشان است ولی با شناختی که می‌دانیم از اصحاب فتنه دارند، نباید جانب احتیاط را از دست بدهند و کسانی را به همکاری در دولت خویش دعوت کنند که ننگ وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را بر پیشانی دارند، آنها رفیق قافله ایشان نیستند. 


این اظهارنظر بلافاصله با هجمه و حمله شدیدی از سوی گروه ها و جریانات مدعی اصلاح‌طلبی مواجه شده و بدون هیچگونه استدلالی کیهان را به افراط و حمله به دولت آینده متهم کردند!
در همین ارتباط، شخصیت های سیاسی حضور احتمالی اصحاب فتنه در کابینه را ظلم به مردم دانستند.
ظلم به مردم و رهبری
احمد نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه بارزترین جریان ضد اعتدال در کشور طی چند سال اخیر نمایان شد، خاطرنشان کرد: جریان ضد اعتدال در فتنه 18 تیر 78 و 88 خود را به خوبی نشان داد. مدعیان دموکراسی اصلا ولایت فقیه را قبول ندارند و دیدیم که در آن ایام چه هرج و مرجی را در کشور رقم زدند. مشارکت، مجاهدین، ملی مذهبی‌ها، سلطنت طلب‌ها در فتنه 88 دست در دست هم دادند تا نظام را ساقط کنند و از این رو از افراط هم عبور کردند. افراطیون، تندروهای اصلاح طلب و لیبرال اصلا به اعتدال اعتقاد ندارند.
وی تاکید کرد: باید اعتدال را تعریف کنیم، ایستادگی بر موضوع هسته ای مصداق اعتدال است. مبارزه با آمریکا و مقابله با فساد اقتصادی از بارزترین مصداق‌های اعتدال است. به همین جهت اگر از اعتدال تعریفی ارائه دهیم، دیگر به بی راهه نخواهیم رفت و راه را گم نمی‌کنیم. ضمن آنکه مشخصه و سمبل اعتدال مقام معظم رهبری است.
این فعال سیاسی افزود: اعتدال از نظر غرب یعنی هرج و مرج و کشت و کشتار در عراق، افغانستان، سوریه و مصر درحالی که ما اصلا چنین نگاهی را قبول نداریم.
نجابت در ادامه با بیان اینکه استفاده از افرادی که علیه فتنه 88 موضع گیری نکردند در دولت آینده مصداق افراط و تفریط است، تاکید کرد: اگر بخواهیم از نیروهایی که در آن ایام سکوت کردند و مقابل فتنه ایستادگی نکردند، استفاده کنیم، به مردم و رهبری ظلم کرده‌ایم، چرا که هنوز بعد از چهارسال در سخنان مقام معظم رهبری تلخی فتنه بیان می‌شود. بنابراین در دولت آینده نباید از افرادی که ساکت فتنه بودند یا سابقه مبهی داشته و دارند دعوت شود.
پرهیز از تندروی
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن توصیه به حجت‌الاسلام حسن روحانی در خصوص کنار گذاشتن هرگونه تندروی گفت: حجت‌الاسلام حسن روحانی باید با کنارگذاشتن هرگونه تندروی و کندروی و تساهل و تسامح و در چارچوب اصول انقلاب گام بردارد و به جای اینکه از نیروهایی استفاده کند که در گذشته نتوانستند مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را حل کنند، از نیروهای کارآمد، توانمند، متخصص و متعهد استفاده کند که وابسته به مردم باشند، نه وابسته به حزب و جریان خاص.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: به دلیل اینکه حزب‌ در کشور ما در چارچوب خود قرار ندارد، یک آسیب محسوب می‌شود، چرا که ما در حال طی کردن آزمون دموکراسی هستیم. لذا نباید جریان‌هایی مانند مشارکت، کارگزاران و جریاناتی که تجربه خود را در دولت‌های گذشته نشان داده‌اند، مجدداً روی کار آیند و حسن روحانی شرمنده مردم شود. بنابراین اگر این احزاب می‌توانستند کاری انجام دهند، رویکرد مردم به دولت اعتدال نبود.
آصفری در پایان خاطرنشان کرد: بارزترین جریان ضداعتدال در سال‌های اخیر جریان فتنه 88 بود و نمونه بارز تندروی غائله‌ای بود که در فتنه 88 و کوی دانشگاه اتفاق افتاد.
شکست در مصادره دولت آینده
همت بیک مرادی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی نمایندگان ادوار هم با بیان اینکه بعد از اعلام نتایج انتخابات برخی از تشکل‌ها و چهره‌ها در صدد برآمدند تا حسن روحانی را به نفع خود مصادره کنند، اظهارداشت: رئیس جمهور منتخب بعد از پیروزی بارها تبعیت خود از ولایت فقیه و قانون اساسی را اعلام کرد، از این رو این تشکل‌ها که اصلاح طلب نیز هستند نتوانستند و نمی‌توانند روحانی و دولت آینده را به نفع خود و جریان متبوعشان مصادره کنند.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی نمایندگان ادوار با بیان اینکه البته به احتمال بسیار زیاد روحانی در دولت آینده از اصلاح‌طلبان معتدل استفاده خواهد کرد، افزود: با شناختی که از روحانی پیدا کرده‌ام، می توانم بگویم وی از اصلاح طلبانی که نظام، رهبری و قانون اساسی را قبول داشته باشند در دولت یازدهم استفاده خواهد کرد، اما بدون شک اصلاح‌طلبان افراطی در دولت حسن روحانی جایگاهی ندارند و رئیس جمهور منتخب هم به آنها بها نخواهد داد.
اعتدال یعنی دوری از فتنه
محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان "ما در زمان دولت هاشمی رفسنجانی و اصلاحات حاشیه‌های زیادی داشتیم" گفت: به‌طور مثال ما حادثه کوی دانشگاه را فراموش نکرده‌ایم. این اتفاقات برای نظام هزینه داشت، اما ما می‌خواهیم در فضای آرام و فضایی که مردم احساس امنیت نسبت به تحقق اهداف خود در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کنند مسیر رشد و پیشرفت ملت را فراهم کنیم.
وی با اشاره به نقش‌آفرینان فتنه ۸۸ و کسانی که دربرابر آن موضع‌گیری نکرده یا نقش حمایتی از این جریان داشتند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در مسیر اعتدال که شعار رئیس جمهور منتخب بوده است حرکت کنیم، باید جوهره کابینه که همان مدیران هستند، اعتدال‌گرا باشند و کسانی که با فتنه ۸۸ ارتباط داشتند و به‌نوعی نظام را به چالش کشاندند، قطعاً در کابینه روحانی جایی نخواهند داشت و وی شخصیتی نیست که چنین افرادی را به کار گیرد.
شایسته سالاری و ولایت پذیری
همچنین محمدرضا محسنی ثانی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی‌های مهم کابینه دولت یازدهم گفت: آقای روحانی بارها بر این مسأله تأکید کرده‌اند که وزیران انتخابی باید دارای خصوصیاتی همچون داشتن تجربیات مناسب، صداقت و ولایت‌پذیری باشند.
وی افزود: تعلق به باورهای مردم، عدم امتیازدهی به جریانات و گروه‌های مختلف و همچنین فعال بودن و داشتن تحرک، از دیگر ویژگی‌های لازم وزرای پیشنهادی است.
محسنی ثانی اظهار داشت: تصور می‌کنم آقای روحانی در انتخاب گزینه‌های پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه‌ها، به این معیارها توجه خواهد کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درباره طرح شعار اعتدال توسط روحانی به فارس، گفت: به‌نظرم با طرح این شعار از سوی رئیس جمهور منتخب، امکان حضور نیروهای توانمند از جناح‌های مختلف در دولت‌شان فراهم شود.
محسنی ثانی با بیان اینکه باید تجربه و شایسته‌سالاری را در مورد تمام وزرا به کار بگیریم، تصریح کرد: به طور حتم مجلس از توجه آقای روحانی به این شرایط استقبال می‌کند.
شرعی و قانونی نیست
حجت‌الاسلام سیدمحسن صالح مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به فتنه 88، گفت: این موضوع یکی از مصداق‌های بارز افراط و تفریط است و در واقع هر چیزی که در آن غلو شود، مصداق بی‌اعتدالی است. مثلا اتفاقاتی که در غائله 18 تیرماه نیز رخ داد، مصداق بارز افراطی‌گری بود و فتنه 88 نیز از این دست است، چرا که مباحث مطرح شده در آن مصداق بارز و کامل افراطی‌گری در عرصه سیاست است و در مقابل اعتدال‌ قرار دارد. لذا اینکه عده‌ای نتوانستند نقطه نظر مخالف خود را تحمل کرده و رای مردم را بربتابند، یک افراطی‌گری است.
صالح با بیان اینکه انسان میانه‌رو و معتدل فردی است که واقعیات را می‌داند و براساس واقعیت‌ها تصمیم می‌گیرد، گفت: زمانی که مردم به کسی رای ندادند و تمایلشان به شخص دیگری بود، اعتدال‌گری این است که به این رای واقعی و حقیقی مردم احترام بگذاریم، اما متاسفانه این اعتدال‌ در سال 88 و در بین برخی از خواص وجود نداشت و این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی برای کشور شد.
مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص کابینه یک دولت اعتدالی و لزوم عدم استفاده از حامیان فتنه در چنین کابینه‌ای گفت: البته افرادی‌که در فتنه 88 جزو خواص محسوب می‌شدند را باید به چند بخش تقسیم‌بندی کنیم. یک سری افرادی بودند که در آن دوره از فتنه‌گران حمایت کرده و رسما علیه نظام، انقلاب، قانون اساسی و ولایت فقیه موضع‌گیری کردند که طبیعتا استفاده از این افراد شرعا و قانونا جایز نیست، چرا که این افراد در آن دوره نظام را به چالش کشیدند و به تعبیری رفتاری انجام دادند که مشخص بود قانون، نظام و چارچوب‌های یک نظام اسلامی را قبول ندارند.
حال باید دید دولت تدبیر و امید که کلید به دست و با شعار اعتدال به میدان آمده، در اولین و شاید کلیدی ترین گام –یعنی چینش کابینه- چگونه عمل خواهد کرد.  

منبع :http://www.kayhan.i 

http://www.bassir.blogsky.com/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد