ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

سناتورآمریکایی: اگرحمله نکنیم ایران به ما می‌گوید ببرکاغذی

بصیر:تبعات پیش‌بینی شده حمله احتمالی آمریکا به سوریه همچون کابوسی مقامات سیاسی و نظامی آمریکا را رها نمی‌کند و در این میان ایران محور اصلی استدلال موافقان جنگ در آمریکاست.
رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، وزیردفاع و سناتورهای آمریکا در اظهارات خود درباره حمله احتمالی به سوریه در روزهای گذشته بر این نکته پافشاری می‌کنند که عدم حمله به سوریه باعث تقویت جایگاه منطقه‌ای محور ایران-حزب‌الله خواهد شد و علاوه بر از بین رفتن اعتبار آمریکا، ایران ما را یک ببر کاغذی خواهد دانست.
سایت خبری شبکه ای.‌بی.‌سی.‌نیوز آمریکا در گزارشی دراین‌باره نوشت: در موضوع اقدام نظامی دولت اوباما علیه سوریه ایران به یک محور بحث تبدیل شده است. 

ای.بی‌.سی نیوز در این گزارش آورده است: جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنا ضمن درخواست برای حمایت آنها از حمله به سوریه گفت: ایران امیدوار است شما موضوع را نادیده بگیرید.
بنابراین گزارش باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنان خود که روز شنبه درباره تصمیمش برای اقدام در قبال سوریه در «رز گاردن» بیان کرد حتی یک بار هم به ایران اشاره نکرد؛ او فقط به طور غیرمستقیم به پیامی اشاره کرد که برای «دولت‌هایی که ساخت سلاح هسته‌ای را انتخاب می‌کنند» ارسال خواهد شد.
در عین حال جان کری روز سه‌شنبه در سخنانش در برابر کمیته روابط خارجی چهار بار به ایران اشاره کرد و به دفعات اقدام آمریکا در قبال سوریه را به بازدارندگی در برابر آن چه تهدید هسته‌ای ایران می‌خواند، ربط داد.
او گفت که یک حمله آمریکا علیه بشار اسد علامتی روشن را در خصوص جدیت مخالفت آمریکا با تسلیحات کشتار جمعی می‌فرستند.
کری در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد دولت اوباما از این مجوز کنگره برای هدف گرفتن تسلیحات کشتار جمعی سوریه برای مقابله با تهدیدهایی در دیگر کشورها از جمله برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند، به صراحت گفت: خیر.بنابراین گزارش تاثیرگذاری بر ایران به وضوح به یکی از اهداف مهم حامیان اقدام نظامی آمریکا در سوریه تبدیل شده است.
چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا نیز در این جلسه گفت: خودداری ما از اقدام (در سوریه) اعتبار دیگر تعهدات امنیتی آمریکا از جمله تعهد رئیس‌جمهور به پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تحلیل می‌برد.
به گفته ABC، به نظر می‌رسد که دیگر اعضای کمیته در سنا از هر دو جناح نیز با نظر فوق موافق بودند.
باربارا باکسر از ایالت کالیفرنیا نیز گفت اگر اقدامی نکنیم، «ایران ما را یک ببر کاغذی خواهد دانست».
نیویورک تایمز نیز با ذکر مباحث مربوط به آنچه آنها به عنوان «تهاجم هوایی تنبیهی» علیه سوریه نامیده‌اند، یکی از اصلی‌ترین دلیل مدافعان پاسخ نظامی را «فرستادن پیام به یک کشور دیگر: ایران» دانسته است.
اما این روزنامه، چنین پیامی را در تضاد با فعالیتی که در حال حاضر مقامات آمریکا برای بررسی گفتگو با رئیس‌جمهوری جدید ایران انجام می‌دهند، می‌داند.
یک مقام کاخ‌سفید نیز به ای.بی‌.سی‌نیوز گفت که ایران در روزهای آینده به طور برجسته مورد اشاره اعضای کنگره قرار خواهد گرفت و افراد و کنفرانس‌ها متمرکز بر این موضوع خواهند شد که شکست در اقدام کردن، خطر جسور شدن اسد و متحدین کلیدی‌اش یعنی ایران و حزب‌الله را به دنبال خواهد داشت که خواهند دید نقض یک هنجار بین‌المللی هیچ پیامدی نخواهد داشت.وی افزود: هر کسی که از ایران و تلاش‌هایش در منطقه نگران است باید از این اقدام حمایت کند.
در عین حال بنابر گزارش شبکه خبری الجزیره، در بخشی از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در کنگره در حمایت از اقدام علیه سوریه تهیه شده و روز چهارشنبه هفته آینده به رای گذاشته می‌شود آمده است که رئیس‌جمهور آمریکا باید در کمتر از 30 روز پس از اجرایی شدن این قطعنامه استراتژی آمریکا برای دستیابی به راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره برای بحران سوریه از جمله بررسی جامع سیاست فعلی و برنامه‌ریزی شده دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا در قبال سوریه را به کمیته روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان ارائه دهد که این استراتژی از جمله باید شامل تلاش‌ها برای محدود کردن حمایت دولت ایران و دیگران از سوریه باشد.
همچنین بنا بر گزارش روزنامه واشنگتن‌تایمز، سناتور رابرت منندز، رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنا نیز روز سه‌شنبه مدعی شد که بسته به میزان درگیر شدن آمریکا در سوریه، امکان دارد ایران و حزب‌الله به اسرائیل (اراضی اشغالی) حمله کنند اما پیامدهای اقدام نکردن آمریکا دراین‌باره بسیار بیشتر خواهد بود. 

منبع :http://www.kayhan.i

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد