ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

با اعتراض به قدرت‌های غربی در اجلاس شانگهای

 

 

روحانی: تکفیری‌ها با سلاح شیمیایی امنیت منطقه را به خطر انداخته‌اند

رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی خود در نشست سران سازمان شانگهای با انتقاد از عملکرد کشورهای غربی در زمینه اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی گفت: مجهز شدن گروه‌های تکفیری به سلاح شیمیایی بزرگترین خطر برای منطقه است.
سیزدهمین نشست رهبران عضو سازمان شانگهای دیروز با هدف تقویت روابط میان کشورهای عضو و هماهنگی مواضع در زمینه موضوعات مهم جهانی و منطقه‌ای آغاز به کار کرد. 

رئیس جمهور که روز پنج‌شنبه در رأس یک هیئت عالی‌رتبه برای شرکت در این اجلاس 2 روزه عازم بیشکک پایتخت قرقیزستان شده بود، در نشست دیروز به تشریح مواضع ایران در مورد مسائل مهم جهانی و منطقه‌ای پرداخت.
روحانی در این نشست که در بیشکک و با حضور رؤسای کشورهای عضو از جمله روسیه و چین و همچنین رؤسای کشورهای ناظر و هیأت‌های بلندپایه برگزار شد، اظهار داشت: در کنار فرصت‌ها، کشورهای منطقه با تهدیدهای مشترک روبرو هستند، «افراط‌گرایی»، «قاچاق مواد مخدر»، «تروریزم» و «حضور نیروهای فرامنطقه‌ای»، از چالش‌های اصلی در عرصه امنیت منطقه بشمار می‌روند که همکاری فزاینده اعضای سازمان را ضروری می‌سازد.
رئیس جمهور در سخنرانی خود در نشست رهبران سازمان همکاری شانگهای همچنین از پیوستن دمشق به معاهده منع گسترش سلاح‌های شیمیایی حمایت کرد و گفت: فاجعه انسانی سوریه تنها از مسیر سیاسی و گفت‌وگو بین دولت سوریه و مخالفان سوری آن و بدون دخالت نظامی خارجی قابل حل است. همه طرف‌های ذی‌نفوذ باید مانند ایران برای تحقق چنین گفتگوی سازنده‌ای کمک کنند.
روحانی با انتقاد از عملکرد قدرت‌های غربی در زمینه اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی گفت: ایران که خود بزرگترین قربانی استفاده سلاح‌های شیمیایی است، مخالف هرگونه تولید، نگهداری و بکارگیری این سلاح‌ها بوده،‌خواهان برچیده شدن کلیه سلاح‌های کشتار جمعی از منطقه است و لذا ابتکار روسیه را شروع مناسبی برای این هدف می‌داند. ما همچنین معتقدیم که تسلیح گروه‌های افراطی و تکفیری و بویژه دستیابی این گروه‌ها به سلاح‌های شیمیایی بزرگترین خطر برای صلح و امنیت منطقه است و باید در تمامی طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین همه تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی می‌بایست هرگونه تهدید و توسل به زور را محکوم و منتفی نماید.
رئیس جمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای را برای صلح و ثبات بین‌المللی ضروری می‌داند و براساس تعهدات حقوقی، آموزه‌های دینی و اخلاقی و ملاحظات راهبردی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند است و بر حق انکارناپذیر همه اعضای معاهده برای برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید و اصرار دارد.
وی در پایان گفت: من اعلام می‌کنم که با عزم سیاسی، ‌احترام متقابل و تأمین منافع مشترک و تنها از طریق تحقق عینی حقوق مردم ایران می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین نمود. با اعتمادسازی متقابل می‌توان در یک دوره زمانی کوتاه به این تضمین متقابل دست یافت.
دیدار روحانی و پوتین
حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه عصر دیروز در پایان سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان دیدار و درباره روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.
روحانی در این دیدار گفت:‌امروز فرصت مناسبی ایجاد شده است که ایران و روسیه در مورد مسائل دوجانبه و مسائل حساس منطقه‌ای و بین‌المللی با هم تبادل‌نظر کنند و قطعاً این تبادل نظر در حل مسائل و مشکلات مؤثر خواهد بود.
روحانی افزود: هر چه مشورت‌ها و تبادل‌نظرها بیشتر باشد به حل مشکلات و بحران‌های منطقه خاورمیانه کمک بیشتری خواهد کرد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ابتکار مسکو در زمینه حل بحران سوریه و نیز قدم‌هایی که دولت روسیه در این زمینه برداشته امیدی را به وجود آورد که از یک جنگ جدید جلوگیری شود.
روحانی با اشاره به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: ما خواهان حل و فصل سریع این مسئله در چارچوب مقررات بین‌المللی هستیم.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب که روسیه در زمینه حل مسئله هسته‌ای ایران قدم‌های مهمی را در گذشته برداشته است، افزود: امروز فرصت بهتری فراهم شده تا در این زمینه بتوان با همکاری و تبادل نظر مسائل هسته‌ای ایران را حل و فصل کرد.
رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را برای روسیه همسایه‌ای بسیار خوب و مهم توصیف کرد و گفت: تهران و مسکو می‌توانند در زمینه های مختلف و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای، دو جانبه و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای فعالیت‌های مشترک بیشتری انجام دهند.
پوتین افزود: روسیه همکاری‌های مشترک وسیعی را با ایران دنبال می‌کند و خواستار گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌ها هستیم.
آمادگی ایران برای همکاری با چین
در حل بحران سوریه
رئیس‌جمهور عصر پنجشنبه در بیشکک با «شی جین پینگ» رئیس‌ جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان این مطلب که ایران و چین در زمینه مسائل منطقه‌ای اشتراک نظر دارند، به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ‌‌آمادگی دارد تا با چین در زمینه مسائل منطقه‌ای به ویژه حل و فصل بحران سوریه همکاری‌ها و فعالیت‌های مؤثر و سازنده‌ای را آغاز کند.
روحانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که به دنبال فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز است، تاکید کرد: دولت و ملت ایران خواستار اعمال حقوق قانونی خود در چارچوب معاهدات NPT هستند.
رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار با حمایت ازحقوق حقه ایران در زمینه دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای خواستار تداوم همکاری‌های دو جانبه در زمینه حل و فصل سیاسی بحران سوریه شد. وی همچنین از روحانی برای دیدار از چین دعوت کرد.
انتقاد از حضور نیروهای بیگانه در منطقه
رئیس‌جمهور در دیدار با حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان نیز حضور نیروهای بیگانه در منطقه به ویژه افغانستان را زمینه‌ساز افراط‌گری در منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که این حضور پایان یابد و سرنوشت کشورهای منطقه به ویژه افغانستان به دست ملت‌ها و دولت‌های آن سپرده شود
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای برقراری و حفظ امنیت و صلح در افغانستان بکار خواهد گرفت، ابراز امیدواری کرد تا صلح و ثبات در افغانستان که در آرامش و امنیت منطقه مؤثر است، پایدار و ثابت بماند.
رئیس‌جمهور افغانستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی دولت و ملت ایران که همواره پذیرای مردم افغان بودند تحکیم و توسعه روابط دو جانبه در تمامی زمینه‌ها را خواستار شد.
دیدار با رئیس‌جمهور قرقیزستان، رئیس‌جمهور قزاقستان، وزیر امور خارجه هند و سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم قرقیزستان از دیگر برنامه‌های روز اول سفر رئیس‌جمهور به بیشکک بود.
سازمان همکاری شانگهای، سازمان میان دولتی است که برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد.
سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان شانگهای 5 است که در سال 1996 تاسیس شد اما نام آن پس از عضویت ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد.
علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 20004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 به‌عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.
نقش این سازمان از زمان تاسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته است.
رئیس‌جمهور عصر دیروز و پس از سفری دو روزه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تهران بازگشت. 

http://www.kayhan.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد