ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ارزیابی توافقنامه ژنودر نگاه فعالان سیاسی و تشکل‌های دانشجویی

بصیر:فعالان سیاسی و تشکل‌های دانشجویی به ارزیابی خود از مذاکرات هسته‌ای و توافقنامه ژنو پرداختند.
غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی به موافقت‌نامه تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با 1+5 اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات چند اصل باید مورد توجه قرار گیرد؛ اول خوشبینی و اعتماد مقام معظم رهبری و ملت به تیم مذاکره‌کننده ایرانی، دوم بدبینی به خوی استکباری جهان سلطه و سوم خطوط قرمزی که همواره مورد نظر ملت ما بوده و آن هم اصرار بر سر حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است که ما آن را منطبق بر مقررات بین‌المللی و شرایط عضویت در NPT حق خود می‌دانیم.
وی افزود: ما نباید هیجان‌زده بوده و یا بی‌جهت بدبین باشیم؛ به ویژه به تیم مذاکره‌کننده خود. بنابراین باید فرصت دهیم تا این دوره 6 ماهه بگذرد و ببینیم آیا این روند رو به پیشرفت خواهد بود یا نه؟
حدادعادل به فارس گفت: در مجموع، این گام را به‌عنوان اولین قدم، مثبت ارزیابی می‌کنم و توقع ما از گام اول نیز نباید بیش از حد باشد. 

همچنین محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق‌بشر کشورمان در دیدار با سفیر نروژ در خصوص آنچه در ژنو اتفاق افتاد را مثبت ارزیابی کرده و گفت ان‌شاءالله این توافق، آغاز مبارکی برای یک تحول مهم در روابط ایران و غرب باشد.‌وی افزود: آنچه مهم است اینکه توافق ژنو نشان داد راه دشمنی و خصومت با ایران و راه تهدید و تحریم، نتیجه ندارد. اگر هدف غرب از اعمال تحریم‌های ضد انسانی بر اقتصاد ایران جلوگیری از پیشرفت فناوری هسته‌ای بود که باید گفت صددرصد شکست خورد و اگر هدف غرب از تحمیل تحریم‌ها وارد آوردن فشار بر معیشت مردم ما بود که یک هدف شیطانی و ضد انسانی بود.‌ از سوی دیگر؛ شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در بیانیه‌ای پیرامون مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: «باری دیگر منطق مقاومت در برابر جهانخواران برتری خود را اثبات کرد و مطابق آنچه در اظهارات مقامات دولت آمده است، غربی‌ها حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته‌اند، این مسئله خود سندی است بر این مدعا که پایداری در برابر جبهه سلطه همیشه جواب می‌دهد و جبهه سلطه در اثر مقاومت ملت بزرگ ایران، سرانجام سر تعظیم فرود آورده و به حق مسلم این ملت اقرار کرده است.
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: ضمن تشکر از زحمات هیئت دیپلماتیک کشورمان در مذاکرات فشرده هسته‌ای و خسته نباشید به ایشان، امیدوار است آنچه که در نامه رئیس‌جمهور به محضر مقام معظم رهبری آمده است، تحقق یابد. لکن وجود ابهامات بسیار در متن توافق‌نامه اخیر، سبب شکل‌گیری پرسش‌هایی در این باره در جامعه دانشگاهی کشور شده است.
همچنین اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی بیانیه‌ای در تحلیل مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: از مهم‌ترین خطوط قرمز ما حق غنی‌سازی در جمهوری اسلامی ایران است که به موجب معاهده NPT این حق برای جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده اما متاسفانه توسط طرف آمریکایی در یک بی‌صداقتی تمام با عدم پایبندی به توافقنامه در این حق مسلم ملت ما تشکیک کرده و جواب حسن‌نیت ملت ایران و نمایندگان آنها را اینگونه بی‌ادبانه می‌دهند. شاید بهتر بود تیم مذاکره‌کننده بندی را که در آن به صراحت حق هسته‌ای ملت ایران را به رسمیت بشناسند در توافق‌نامه جای می‌دادند تا راه را برای بی‌صداقتی و بهانه‌جویی آمریکایی‌ها می‌بستند و البته انتظار می‌رود این امر در توافق‌نامه نهایی به صراحت ذکر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد