ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ظریف سخنان دو هفته قبل خود در دانشگاه تهران را اصلاح کردآمریکا از فرهنگ شهادت ما می‌ترسد

وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در جمع مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد؛ به تشریح سیاست خارجی کشور به ویژه در حوزه هسته‌ای پرداخت.
محمدجواد ظریف دیروز در این سخنرانی با اصلاح اظهارات دو هفته پیش خود در دانشگاه تهران گفت: آمریکا از فرهنگ شهادت ما می‌ترسد. بزرگترین مانع برای آمریکا قدرت مردم ایران، خودباوری، مقاومت و فرهنگ ایثار و شهادت است و نمی‌توانیم این سرمایه را با سلاح عوض کنیم.
وی با بیان اینکه من اهل شعار نیستم افزود: برخی گفتند که من صلاحیت ندارم که در این باره صحبت کنم. من متون امنیت استراتژیک آمریکا را خوانده‌ام و 20 سال است که امنیت بین‌الملل درس می‌دهم. نگرانی آمریکا از فرهنگ مقاومت ما است و از سلاح ما نیست.
به گفته وی اگر مبانی قدرت خود را نفهمیم در زمین طرف مقابل بازی کردیم.
ظریف با بیان اینکه قدرتمند بودن ایران نه به خاطر قدرت نظامی- که البته قدرت نظامی نیز دارای اهمیت است- بلکه به برکت انقلاب اسلامی امام‌خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، مردم و شهدا این اسلام است که پایه قدرت ما شده است که اگر این پایه را بپذیریم دیگر نظریات دیگران را نشخوار نمی‌کنیم. 

وی مبانی قدرت واقعی ایران را خودباوری مردم دانست و افزود: به برکت پیام امام مردم به این خودباوری رسیدند که دیگران نمی‌توانند چیزی را به آنها تحمیل کنند و مردم نشان دادند که دیدگاه خود را پای صندوق رای نشان می‌دهند.
ظریف با ذکر این نکته که آمریکا و رژیم صهیونیستی قدرقدرت نیستند و تنها قدرت ذات باری‌تعالی است اظهار داشت: این را باور کنید.
گفتنی است ظریف دو هفته پیش در اظهاراتی تامل‌برانگیز و غیرمنتظره گفته بود: «آیا فکر می‌کنید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟ بر اساس کدام سند فکر می‌کنید آمریکا می‌تواند به اطلاعات نظامی ما دست پیدا کند؟»
ظریف در ادامه سخنان خود در جمع مسئولان نهاد رهبری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی طی 35 سال گذشته به الگویی در منطقه تبدیل شده که پس از هر رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهوری با دیدگاه‌های متفاوت به قدرت می‌رسد تاکید کرد که امروز در منطقه سکولاریسم افراطی و افراط‌گرایی مدعی اسلام شکست خورده است و آنچه از این آزمایش زمان پیروز بیرون آمده مدل جمهوری اسلامی است و اگر این مدل را مبنا قرار بدهیم چالش‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودمان را درک می‌کنیم.
ظریف در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه مردم انتظار دارند در برابر یاوه‌گویی‌‌های اوباما و دیگران واکنشی محکم نشان داده شود و نه دیپلماتیک گفت: ما در برابر حرف بی‌مورد موضع محکم اتخاذ می‌کنیم البته ممکن است به زبان دیپلماتیک بیان کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم منافع ملی و حقوق کشور را زیر پا بگذارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید مجدد بر اینکه نمی‌پذیریم کسی به مردم ما توهین کند افزود: هر بار یک مقام خارجی به مردم، انقلاب و کشور توهین کند یقین بدانید که در برابرش واکنش نشان می‌دهیم.
ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای شش ماه آینده و مذاکرات اصلی چه چیزی برای معامله داریم و اینکه گفته می‌شود همه مهره‌های معامله را داده‌ایم تصریح کرد: ما هم مهره برای مذاکره داریم و هم موضوع برای مذاکره. چیزی که الان است موقتی و شش ماهه است.
وی با بیان اینکه بر اساس توافق ژنو همه تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های دوجانبه و پنج جانبه هسته‌ای برداشته خواهد شد گفت: ما راجع به حقوق بشر مذاکره نکرده‌ایم که بخواهد حذف شود.
وی گفت: من از رهبری خرج نمی‌کنم اما اگر ایشان نظری داشته باشند ما خود را ملزم به اطاعت از ایشان می‌د‌انیم و ایشان نیز بر این نکته در خصوص من و آقای روحانی اشراف دارند.
ظریف درباره اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه خوشبین به آمریکایی‌ها نیستند گفت: ما نیز خوشبین نیستیم ما به خودمان و خدا خوشبین هستیم و طرف مقابل نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند و ما نیز عدم خوشبینی مقام معظم رهبری را داریم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قبل از امضای توافقنامه ژنو مقام معظم رهبری در جریان بودند گفت: من قصد ندارم از ایشان خرج کنم هر لحظه ایشان تصمیم بگیرند مذاکرات متوقف می‌شود.
وی اضافه کرد: ادعای ما این است که مطیع رهبری باشیم و اگر تصمیم بگیرند راجع به کلمات دخالتی کنند تصمیم ایشان است بنده اختیار ندارم وارد این حوزه شوم ایشان چارچوب‌ها را مشخص می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است.
گزارش عملکرد 100 روزه در حوزه سیاست خارجی
وزیر امور خارجه سه‌شنبه شب نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون حضور یافت و به تشریح گزارش 100 روزه دولت در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
ظریف در خصوص افزودن افراد و برخی شرکت‌ها به تحریم‌های آمریکا علیه ایران این مسئله را برخلاف توافق ژنو ندانست ولی در عین حال گفت: اینگونه اقدامات کمکی به ایجاد اعتماد نمی‌کند و من به صراحت این موضوع را به خانم اشتون، آقای کری و دیگران تذکر دادم و آنها تاکید کردند که نسبت به رسیدن به راه حل نهایی معتقدند و می‌خواهند تمام تحریم‌ها برداشته شود و در این خصوص تعهد دارم.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اگر نقضی صورت گیرد ما نیز مقابله به مثل می‌کنیم ولی ما با این دیدگاه وارد این روند نشدیم. ما با دقت با چشم باز و آمادگی آمده‌ایم که کار را به پیش ببریم و به نتیجه برسانیم و معتقدیم می‌توانیم این کار را به جلو ببریم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد