ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

اعتراض 150 نماینده مجلس به پنهان‌کاری تیم هسته‌ای

نماینده مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌ مجلس، اعتراض خود را به پنهان‌کاری تیم هسته‌ای اعلام کرده و خواستار اصلاح این رویه شدند.

گزارش کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس درمورد طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها نخستین دستور کار روز سه‌شنبه  نمایندگان مجلس بود.
ماده ۷ این طرح از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته بود و کمیسیون تدوین آئین‌نامه به منظور تامین نظر شورای نگهبان پیشنهاد حذف ماده ۷ را مطرح کرده بود.
در ماده ۷ این طرح آمده بود، به منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقاء بهره‌وری و برای تقویت مدیریت کشور، شورای دستگاه‌های نظارتی متشکل از دو نفر از مسئولان نظارتی هر قوه با انتخاب رئیس قوه با حفظ استقلال هر یک از آنها در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل می‌شود. در دستورالعمل اجرایی این ماده و نحوه تشکیل جلسات شورا، نحوه تصمیم‌گیری و نحوه پیگیری تصمیمات ظرف ۶ ماه به پیشنهاد اعضای شورا و با توافق سران قوا تایید می‌شود.
پس از آن محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی را هم برعهده داشت، پیشنهاد ابقای ماده ۷ در طرح مذکور را مطرح کرد تا با تصویب این پیشنهاد ماده ۷ به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود. 
وزارت خارجه آمار دقیق بازداشت شدگان ایرانی مقیم خارج را ندارد 
گزارش کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در مورد ارزیابی عملکرد دولت (قوه مجریه) در حمایت و دفاع از حقوق اتباع ایرانی آسیب‌دیده از کشورهای خارجی دستور کار بعدی مجلس بود. مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد ارزیابی عملکرد دولت در حمایت و دفاع از حقوق اتباع ایرانی آسیب‌دیده از کشورهای خارجی را قرائت کرد.
وی در قرائت این گزارش تاکید کرد: در سالهای گذشته وزارت خارجه در حمایت حقوق اتباع ایرانی زندانی در خارج از کشور کم توجهی کرده و باید به این رویه غیر موجه پایان دهد.
 افضلی فر نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه اقداماتی که در عرف سیاسی از سوی سفارتخانه‌ها برای اتباع زندانی می شود توسط وزارت امورخارجه مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته است، گفت: وزارت امورخارجه حتی آمار دقیق بازداشت شدگان ایرانی مقیم سایر کشورها به تفکیک جرائم، جنسیت، عمدی و غیر عمدی بودن را نیز ندارد و گاهی از حمایت های ابتدایی مانند ملاقات، دلجویی و پیگیری کم و کیف پرونده نیز خودداری می کنند.
در قسمت پایانی این گزارش در بخش نتیجه‌گیری آمده است: گرچه معدود اقدامات حمایتی از زندانیان خارج از کشور توسط وزارت خارجه صورت گرفته ولی این اقدامات به هیچ وجه کافی نبوده و در راستای اهداف قانون نیست.
افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی از اهداف بخش تعاونی تعیین شد
در ادامه جلسه علنی پارلمان نمایندگان، طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت با تصویب ماده یک این طرح، دو بند به عنوان بندهای ۸ و ۹ و یک تبصره به عنوان تبصره ۲ را به ماده یک قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران الحاق کردند.
به موجب این مصوبه مجلس، کمک به تامین عدالت اجتماعی و توانمندسازی اقشار متوسط و کم درآمد و ارتقاء کارآیی بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌وری منابع مادی و انسانی و فناوری و افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی از اهداف بخش تعاونی برشمرده شد.
لاریجانی:کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه را این هفته تمام کند
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس طی سخنانی اظهار داشت: از آنجا که لازم بود کمیسیون تلفیق با سرعت بیشتری بررسی بودجه را انجام دهد و با توجه به اینکه اکنون بخش‌های هزینه‌ای بودجه مطرح است لذا روز چهارشنبه جلسه علنی نخواهیم داشت و ما وقت جلسه علنی را به کمیسیون تلفیق اختصاص دادیم تا کارهای خود را پیش ببرد. رئیس مجلس خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۳ گفت: به احترام اینکه شما وقت کافی بگذارید و این هفته بودجه را جمع کنید ما جلسه علنی روز چهارشنبه را لغو کردیم. همچنین یک هفته اضافی هم به کمیسیون تلفیق وقت دادیم لذا اعضای کمیسیون تلفیق در این جلسات باقیمانده خود بودجه را جمع کند تا ما در هفته آینده بررسی آن را در صحن علنی آغاز کنیم.
اعتراض به عدم اطلاع از مفاد توافقنامه ژنو
روز سه شنبه نامه درخواست نمایندگان درباره مذاکرات ژنو از لاریجانی با امضای ۱۵۰ نماینده تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با  تسنیم با اشاره به نامه درخواست ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس از رئیس قوه‌مقننه، گفت: ۱۵۰ تن از نمایندگان مردم در خانه ملت در این نامه از رئیس مجلس خواسته‌اند تا جزئیات توافق ژنو برای آنها محرمانه نباشد و در جریان این توافق قرار بگیرند.
وی افزود: در این نامه از رئیس مجلس خواسته‌ایم تا اقدامات لازم را انجام دهد تا نمایندگان مجلس در جریان جزئیات توافق‌نامه ژنو قرار گیرند.
حجت‌الاسلام روح‌‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به عدم ارائه اطلاعات دقیق از مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان ملت، گفت: روز سه شنبه نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، اعتراض خود را به پنهان‌کاری تیم هسته‌ای اعلام کرده و خواستار اصلاح این رویه شدند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: اجرای توافقنامه ژنو به نفع ملت ایران نیست و منجر به خود تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای کشور می‌شود. در پایان علی لاریجانی رئیس مجلس، زنگ اتمام جلسه علنی را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را صبح روز یکشنبه هفته آینده ساعت ۸ صبح اعلام کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد