ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

طرح خانه ملت برای حفظ حقوق هسته‌ای با ۱۱۳ رأی

ریشه مشکلات هسته‌ای در دوران ‌ خاتمی ایجاد شد  

در آستانه برگزاری دور دوم مذاکرات حساس گام نهایی توافقنامه ژنو که از امروز تا 29 اسفند در وین برگزار می‌شود، نشستی با حضور نمایندگانی از اقشار مختلف فعال حوزه هسته‌ای در محل کافه مطبوعات برگزار شد. در این نشست که دکتر سعید زیباکلام (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) از اساتید دانشگاه، مهندس ناصر نوبری (سفیر سابق کشورمان در اتحاد جماهیر شوروی و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل) از دیپلمات‌های باسابقه کشور و جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور داشتند، نماینده مشهد طی سخنانی به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل هسته‌ای پرداخت.
 

ریشه مشکلات هسته‌ای در دوران خاتمی ایجاد شد

به گزارش خبرگزاری نسیم، ناصر نوبری، سفیر اسبق ایران در شوروی سابق نیز در این نشست در نشست خبری با بیان اینکه آخرین سخنان رهبری که فرمودند به مردم اطلاعات بدهید تا مطالبه‌گر باشند حلال مشکلات است، افزود: امریکایی‌ها فهمیده‌اند که ما لیبی نیستیم که بتوانند درخت هسته‌ای ما را بخشکانند، به دنبال این هستند کاری کنند که درخت هسته‌ای کشور ما به صورت خودکار خشک شود.

وی با بیان اینکه انتقاد از موافقنامه به معنای نبود اشتباه در دولت‌های قبلی در مسئله هسته‌ای نیست. ، تصریح کرد: اساس مذاکره برای قدم بیرون گذاشتن از بن بست نیاز است اما آن چیزی که من منتقد هستم مدل حرفه‌ای مذاکرات است.

نوبری گفت: برعکس آقای ضرغامی که فکر می‌کنند سانسور کردن بحث‌های هسته‌ای به نفع تیم مذاکره کننده است، انتقاد از تیم مذاکره کننده پشتوانه تیم مذاکره کننده است. وی افزود: مجموع انتقاداتی که از مذاکرات هسته‌ای می‌شود موتور امتیازگیری در مذاکرات است. اگر ملت مطالبه‌ای نداشته باشد آنها هرچیزی که می‌خواهند به ایران تحمیل می‌کنند.

سفیر اسبق ایران در شوروی سابق گفت: اهرم اصلی ما در مذاکرات در گام اول متوقف شده است اما اهرم اصلی آنها که تحریم‌های بانکی و نفتی بود ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما غنی‌سازی را برای بازی نمی‌خواهیم، همانگونه که مردم و رهبری گفته‌اند ما کشور صلح طلبی هستیم و غنی‌سازی صنعتی برای تأمین سوخت نیروگاه هایمان نیاز داریم.

نوبری گفت: در متن توافق نامه لفظ رفع نگرانی از برنامه هسته‌ای آمده است و نتیجه آن این است که آنها موضوعات نظامی را مطرح می‌کنند و زمانی که ما می‌گوییم اینها به برنامه هسته‌ای ارتباطی ندارد می‌گویند ما در این مورد نگران هستیم.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: آن بحرانی که الان در موضوع هسته‌ای برای ما پیش آمده ریشه‌اش در دوران آقای خاتمی ایجاد شده است که امتیازات یک طرفه را به طرف غربی دادند. وی تصریح کرد: آتش این بحران در دولت آقای خاتمی شروع شد، گام نامتعادل در برابر گام متعادل به امید آنکه به طرف اعتماد کنیم تا او برگردد اما هیچگاه این اتفاق نیفتاد. او گفت: آتش بحران هسته‌ای را دولت آقای خاتمی ایجاد کرد و دولت آقای احمدی نژاد هیزم آن را بیشتر کرد. گفته می‌شد که ما مشکل اقتصادی داریم و باید توافق کنیم این در حالی است که طرف غربی به دلیل نیازی که داشت وارد مذاکره با ما شده بود.

نوبری درپایان تأکید کرد: دعوای امریکا با ما دعوای استقلال و پیشرفت ایران است نه جنگ ایدئولوژیک که اگر اینگونه بود دولت ملی گرای مصدق را سرنگون نمی‌کردند. 

طرح خانه ملت برای حقوق هسته‌ای

محمدجواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه امروز نسبت به شش ماه گذشته در مجلس تفاوت چشمگیری نسبت به بحث مذاکرات هسته‌ای پیش‌آمده است، اظهار داشت: در ابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب که بحث مذاکرات پیش آمد، مردم و نمایندگان دغدغه‌های مختلفی داشتند که مطرح شدن این موضوعات در مجلس بسیار سخت بود.

کریمی‌قدوسی ادامه داد: تحولی که در این مدت در اطلاع‌رسانی صورت گرفت یکی از برجسته‌ترین موضوعاتی بود که در جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد و ما شاهد یک اجماع ملی در بحث مذاکرات و یک اجماع روی دفع و رفع تحریم‌ها و دور کردن تحریم‌ها با حفظ مواضع اصولی بودیم.

وی با اشاره به بیانیه‌ای که صبح دیروز در صحن علنی مجلس و با امضای 182 نماینده قرائت شد، گفت: در این بیانیه که در چارچوب خواسته‌های ملت تهیه شده به تشویق تیم مذاکره‌کننده پرداختیم و در عین حال این امر در بازدارندگی تیم مذاکره کننده تاثیرگذار است.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محور اصلی این بیانیه توجه تیم مذاکره‌کننده به معاهده ان پی‌تی است و به این مسئله اشاره شده است که کسی نباید از این چارچوب خارج شود. کریمی‌قدوسی بیان کرد: در بندی از این بیانیه آمده است که هرگونه توافق با 1+5 نباید برخلاف این معاهده نامه باشد و نمایندگان تخلف‌کننده که خارج از ان پی‌تی عمل می‌کنند، با همین سازوکار معرفی خواهند شد. وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شد این بیانیه شکل بگیرد گزارش‌های متوالی بود که از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده به دست می‌آمد. عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در ادامه سخنانش با اشاره به جلسه صبح دیروز با وزیر اطلاعات و اعضای تیم مذاکره‌کننده گفت: در این جلسه تمامی دغدغه‌ها را با صراحت بیان کردیم.

کریمی‌قدوسی تأکید کرد: ما امروز شاهد یک اجماع در بین نمایندگان هستیم. وی ادامه داد: ما برای حفظ حقوق هسته‌ای طرحی را با 113 رأی آماده کردیم که متأسفانه در صف انتظار مجلس قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید با توجه به اینکه دور بعدی مذاکرات در فروردین ماه است و این زمان با تعطیلات در ایران مصادف شده است و علت این موضوع چیست، گفت: گزارشی که آقای عراقچی به ما داده است در جلساتی که برگزار شده به این توافق رسیده که پنج دوره مذاکره وجود داشته باشد و آخرین آن نیز تیرماه که زمان پایانی شش ماه است، توافق شده است. کریمی قدوسی یادآور شد: در دوره قبلی مذاکرات موضع جمهوری اسلامی از موضع قدرت، اقتدار و طبق تعبیر امریکایی‌ها رویکرد سخت بوده است. وی با بیان اینکه در ابتدای این دوره از مذاکرات در موضع قدرت بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: موضع سخت و نرم، دو موضعی است که در مذاکرات باید رعایت شود. اگر در موضع سخت قرار بگیریم، به موقعیت‌هایی می‌رسیم و موضع نرم نیز باعث می‌شود که حتی مذاکره کنندگان کت خود را هم بر روی میز بگذارند.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکراتی که در دوره قبل و زمان سعید جلیلی انجام می‌شد، گفت: در آن دوران حتی مکان مذاکرات را هم ایران مشخص می‌کرد و نمونه بارز آن حضور اشتون و تیم مذاکره کننده خارجی در بغداد بود که به خواست جلیلی انجام شد.

کریمی قدوسی افزود: در دوران سعید جلیلی بعد از آلماتی2 گفتیم اگر بخواهند غنی‌سازی 20درصد رقیق شود هم‌وزن آن باید لغو تحریم‌های بانک مرکزی و لغو تمام تحریم‌های بانکی صورت گیرد.

‌عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در پاسخ به سؤالی که پرسیده شد مقام معظم رهبری بحث نرمش قهرمانانه را مطرح کردند جای نرمش قهرمانانه کجاست، پاسخ داد: تعبیر نرمش قهرمانانه بسیار حکیمانه و دقیق است. این تعبیر را باید در کنار مواضع شفاف و دقیق مقام معظم رهبری گذاشت. تعبیر نرمش قهرمانانه این نیست که بعد از برنامه اقدام مشترک، طرف مقابل برای ما عرض اندام کند.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس تصریح کرد: نرمش قهرمانانه با رفتار دولتمردان هیچ تناسبی ندارد. وی ادامه داد: بعد از ژنو جلسه‌ای در کنگره امریکا برگزار شد اما این جلسه به ظاهر بود در این جلسه وقتی از دولتمردان امریکایی سؤال شد که دستاورد شما در این توافقات چه بوده است، آنها گفتند ما در مقابل ایران یک فاکتور اقتدار داریم و آن تحریم‌هاست اما ایران سه فاکتور اقتدار داشت که آب سنگین اراک، غنی‌سازی 20درصد و تحقیق و توسعه در مباحث هسته‌ای بود که ما در مرحله اول این مذاکرات این سه فاکتور را از آنها گرفتیم اما آن یک فاکتور را به آنها نداده‌ایم.

مردم دیر یا زود آگاه می‌شوند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه هیچ دولتی نباید با مردم قیم‌مآبانه و پدرسالارانه رفتار کند، گفت: دولت باید تصمیم‌های راهبردی بگیرد و روشن است که دیر یا زود مردم از مخفی‌کاری‌هایی که خلاف منافع ملی و انقلاب اسلامی باشد، آگاه می‌شوند.

سعید زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در نشست خبری «بایدها و نبایدهای مذاکرات گام نهایی توافقنامه ژنو» با اشاره به عمده‌ترین ارکان این توافقنامه گفت: تمام تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و امریکا در این مذاکرات سر جای خود باقی می‌ماند. زیباکلام ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا می‌توانند کماکان به وضع تحریم‌های هرچه بیشتر و گسترده‌تر نسبت به ایران ادامه دهند حتی اگر ایران تمام برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل برچیند. وی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از برنامه هسته‌ای، تعلیق یا تعطیل شده است، اظهار داشت: این تعلیق‌ها به گونه‌ای است که وقتی جان‌کری و وندی شرمن پیرامون دستاوردهای این توافقنامه اظهارنظر می‌کنند می‌توان گفت آنها راست می‌گویند. استاد دانشگاه تهران عمده‌ترین ارزیابی‌ها را از توافقنامه اینگونه بیان کرد که پرداخت اقساط 2/4 میلیارد دلار و نحوه هزینه‌کرد آن توسط ایران در توافق ژنو اهمیت بنیانی و راهبردی ندارد. زیباکلام ادامه داد: حتی اینکه تمام 2/4 میلیارد دلار یکجا به ایران پرداخت شود و ایران هم بتواند آن را مطابق نظر خود هزینه کند هم چندان اهمیت بنیانی و راهبردی برای طرف مقابل ندارد. وی افزود: آنچه که حائز اهمیت است، این است که در این مذاکرات چه میزان از برنامه هسته‌ای ایران بسیار ضعیف شده و چه میزان از آن باقی‌مانده است. استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه لازم است برای حیات انقلاب اسلامی تیم مذاکره‌کننده ما از طرف امریکایی بخواهد که سقف مطالباتش را اعلام کند، گفت: البته کاملاً قابل انتظار است که امریکایی‌ها هیچ‌گاه سقف مطالباتشان را اعلام نکنند در هر حال لازم می‌شود وزارت خارجه ایران با توجه به سوابق اقدامات و سیاست‌های امریکا، خواسته‌های امریکایی‌ها را کاملاً شفاف به ملت ایران اعلام کند و با نهادهای ذیربط قانونی همچون مجلس هماهنگ و همگام شود و این یعنی اینکه تیم مذاکره‌کننده به ملت ایران و به نمایندگان ملت ایران اعتماد کرده و از پنهان‌کاری‌های بسیار سؤال برانگیز و گاه مشکوک خود دست کشیده است. زیباکلام با اشاره به مطالبه راهبردی بنیانی در توافق ژنو گفت: با توجه به مراتب فوق راهبردی‌ترین و بنیادی‌ترین راهبرد خواسته از دولت این است که ملت و نمایندگان ملت را محرم و مبنای قدرت خود بداند و در هر مرحله از مذاکره، برخلاف سنت نامبارک و غیردموکراتیک پیشین خود، نتایج را به اطلاع و آگاهی مردم برساند. وی با بیان اینکه لازم است دولت ایران به یاد داشته باشد که این ملت است نهایتاً باید پای تصمیم‌های خود بایستد و هیچ دولتی نباید با آنها قیم‌مآبانه و پدرسالارانه رفتار کند، گفت: دولت باید به جای آن تصمیم‌های راهبردی بگیرد و روشن است که دیر یا زود آنها از مخفی‌کاری‌هایی که خلاف منافع ملی و انقلاب اسلامی باشد آگاه می‌شوند. استاد دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: اگر ملت ایران زود آگاه شوند که روشن است چه می‌کنند و اگر دیر، شما چند صباحی بر خر مراد قدرت و ثروت می‌رانید و تا ابد لعن و نفرینی را برای خود توشه آخرت می‌کنید.

 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد